Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 27695
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 28 اکتبر 2020 - 9:30 |

تلاش برای صلح و ادامه جنگ در ۲۲ ولایت کشور

تلاش برای صلح و ادامه جنگ در ۲۲ ولایت کشور

به گزارش آژانس خبری پامیر، همزمان با تلاش‌های سیاسی برای روند صلح افغانستان، وزارت دفاع ملی اعلام کرد که خشونت‌های از سوی طالبان همچنان ادامه دارند و در جریان ساعت ۲۴ گذشته، بیست‌ودو ولایت کشور گواه درگیری‌ها میان نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان وطالبان بوده‌اند.

از سوی دیگر نامزد وزیر امور داخله می‌گوید، فرصتی را که مردم افغانستان برای صلح به طالبان داده‌است،ازدست این گروه می رود.

سخنگوی طالبان نیز گفته است که آنان هیچ تعهدی برای کاهش جنگ در برابر نیروهای دولتی نکرده‌اند.

اما زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا براس صلح افغانستان هفت ماه پیش، پس از توافق ایالات متحده با طالبان گفته بود، که طالبان تعهد کرده‌اند که خشونت‌ها را کاهش می‌دهند.

در کمتر از دو هفته گذشته ولایت‌های کابل، هلمند، نیمروز، میدان وردک، بدخشان، تخار، کندز، بغلان، فاریاب و امروز خوست گواه بیشتر تلفات نظامیان و غیرنظامیان به علت ادامه خشونت‌ها بوده‌است.

مسعود اندرابی، نامزد وزیرامور داخله گفت:«طالبان حملاتی را که درنقاط مختلف افغانستان شروع کردند بیانگر این است ، فرصتی که مردم افغانستان برای این ها داده که مذاکره و صلح است به او پابند نیستند.»

اما ذبیح الله مجاهد، یکی از سخن‌گویان طالبان می‌گوید که آنان تنها با آمریکا توافق صلح را امضا کرده‌اند و برای صلح با نیروهای دولتی نیاز به توافق جداگانه دارند.

اما در حدود هفت ماه پیش، هنگامی که آمریکا با طالبان توافق صلح را امضا کرد، زلمی خلیل‌زاد، ده روز پس از امضای این در یک گفت‌گوی ویژه با طلوع نیوز گفت که، طالبان تعهد کردند که پس از این خشونت ‌ها را کاهش میدهند تا زمنیه به برقراری آتش‌بس فراهم شود.

شهروندان کشور تلاش‌های سیاسی را برای کاهش خشونت ها در افغانستان تاکنون اثرگذار نمی دانند اما واشنگتن ازادامه تلاش‌های دیپلماتیک برای ایجاد صلح درافغانستان اطمینان می دهد.

هرچند مردم به برایند مذاکرات صلح میان افغانان در دوحه چشم دوخته اند اما نمایند‌گان جمهوریت وطالبان با گذشت یک ونیم ماه تاکنون نتوانسته‌اند مذاکرات اصلی صلح را در دوحه آغاز نمایند.

زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه آمریکا برای صلح افغانستان در صفحۀ تویترش می‌گوید که او به منطقه بازگشته است. وی می‌گوید که باوجود تعهدات برای کاهش خشونت‌ها، این روند اتفاق نیافتاده است. خلیل‌زاد می‌گوید که دریچه دستیابی برای یک توافق سیاسی برای همیشه باز نخواهد ماند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.