Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 27394
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 22 اکتبر 2020 - 20:21 |
حکمتیار در پاکستان:

حکومت افغانستان «دست‌نشانده» است و قابل قبول نیست

حکومت افغانستان «دست‌نشانده» است و قابل قبول نیست

گلبدین حکمتیار؛ رهبر حزب اسلامی که به دعوت پاکستان به آن کشور سفر کرده، می‌گوید که حکومت افغانستان دست‌نشانده خارجی‌ها است و نیاز است تا در مذاکرات بین‌الافغانی موضوع تشکیل حکومت جدید و «مستقل» بحث اصلی باشد.

آقای حکمتیار این سخنان را روز چهارشنبه، ۳۰ میزان در سخنرانی‌اش در انستیتوت مطالعات سیاسی اسلام‌آباد مطرح کرده و افزوده‌است که حکومت جدید باید «قابل قبول افغان‌ها باشد، مستقل باشد؛ دست نشانده نبوده و تحمیل شده از سوی خارجی‌ها نباشد».

او تاکید کرده که دولت آینده «باید با توجه به عقاید و سنت‌های مردم افغانستان و بدون هیچگونه دخالت خارجی تشکیل شود» و هشدار داده که در غیر این صورت کشور به «جنگ داخلی» کشیده می‌شود.

گلبدین حکمتیار در اوایل سال ۱۳۹۶ پس از حدود دو دهه حضور در پاکستان و ایران پس از توافق صلح با حکومت وحدت ملی به کابل آمد.

او در اظهارات تازه‌اش از حمایت هند از دولت افغانستان نیز انتقاد کرد و گفت که این حمایت به دلیل موضوع کشمیر صورت می‌گیرد. او از هند خواست که افغانستان را در جنگ کشمیر دخیل نکند.

رهبر حزب اسلامی از آغاز زودهنگام گفتگوهای حزبش با طالبان نیز خبر داد و گفت که این گفتگوها برای «برقراری صلح و دوام آن» آغاز می‌شود.

اظهارات قبلی حکمتیار در پاکستان واکنش‌هایی را در پی داشت. او گفته بود که «حکومت کابل» خواهان ادامه جنگ است طرفدار صلح نیست.

به دنبال این اظهارات، وحید عمر؛ مشاور ریاست جمهوری اعلام کرد که صدای حکمتیار از اسلام‌آباد تلاش نافرجام برای تکرار تاریخ و براندازی نظام است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.