Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 27090
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 19 اکتبر 2020 - 9:10 |

خلیلزاد: تشدید خشونت برای امتیازگیری در مذاکرات، خطرناک است

خلیلزاد: تشدید خشونت برای امتیازگیری در مذاکرات، خطرناک است

زلمی خلیلزاد؛ نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان در واکنش به اتهام طالبان مبنی بر نقض توافق‌نامه دوحه از سوی نیروهای امریکایی، می‌گوید که «اتهامات بی‌بنیاد در مورد تخطی‌ها و بیانات تحریک‌کننده، سبب پیشرفت صلح نمی‌شود». او بر کاهش خشونت تاکید کرده و گفته که تشدید خشونت برای امتیازگیری در مذاکرات، خطرناک است.

به گزارش آژانس خبری پامیر، خلیلزاد بامداد امروز (دوشنبه، ۲۸ میزان) در یک رشته پیام‌های توییتری به اتهام طالبان در مورد نقض توافق‌نامه دوحه علیه نیروهای امریکایی واکنش نشان داده‌است.

گروه طالبان دیروز در اعلامیه‌ای امریکا را به نقض و سرپیچی مکرر از توافق‌نامه دوحه متهم کرد. این گروه می‌گوید، نیروهای امریکایی اخیرا برخلاف توافق قطر، مواضع جنگجویان طالبان را بمباران کرده‌اند.

خلیلزاد این اتهام طالبان را بی‌بنیاد و بیانات تحریک‌کننده خوانده که به گفته او سبب پیشرفت صلح نمی‌شود.

نماینده ویژه امریکا در امور صلح افغانستان نوشته‌است: «ما باید به دنبال پیروی جدی از تمام مواد توافق‌نامه ایالات متحده – طالبان و اعلامیه مشترک ایالات متحده – افغانستان باشیم، و تعهد برای کاهش تدریجی خشونت را نادیده نگیریم».

خلیلزاد می‌گوید، حملات طالبان بر هلمند و همچنین شکایت‌های طالبان از عملیات نیروهای امنیتی و دفاعی افغان و حملات نیروهای ائتلاف سبب ملاقات اخیر در دوحه شده‌است.

خلیلزاد روشن نکرده که با چه کسانی ملاقات کرده؛ اما گفته که «تمام جوانب بر کاهش حملات و بمباری‌ها و کاهش خشونت و تلفات، توافق ورزیدند. با آن‌که خشونت‌ها در هلمند کاهش یافته، میزان خشونت به صورت عمومی در کشور بلند است».

او گفته که «توقع ما این بود و همین است که خشونت کاهش بیابد و همچنان کم بماند».

این مقام امریکایی افزوده که «خشونت از دیر زمانی افغان‌ها را عذاب داده و از شمار زیادی افغان‌ها عزیزان‌شان را گرفته‌است. تراژدی غور، آخرین نمونهه آن است».

مرکز غور دیروز گواه انفجار موتر بمب‌گذاری‌شده بود که در نتیجه، ۱۳ نفر کشته و بیش از ۱۰۰ نفر زخمی شده‌اند. بیش‌ترین قربانیان غیر نظامیان هستند.

تاکنون هیچ گروهی مسئولیت این حمله را بر عهده نگرفته؛ اما حکومت افغانستان طالبان را مسئول دانسته‌است. جنگجویان طالب هم تاکنون چیزی نگفته‌اند.

نماینده امریکا با «تراژدی» خواندن حمله غور گفته «این باور که برای بردن امتیاز در میز مذاکرات باید خشونت را شدت بخشید، بسیار خطرناک است».

خلیلزاد علاوه کرده که «این‌گونه یک روش می‌تواند روند صلح را آسیب رسانده و سبب تکرار محاسبات نادرست گذشته رهبران افغان شود».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.