Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 27898
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 31 اکتبر 2020 - 18:30 |

دانش: طالبان روند صلح را به بن‌بست کشانده‌اند

دانش: طالبان روند صلح را به بن‌بست کشانده‌اند

به گزارش آژانس خبری پامیر، سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید، طالبان به هیچ‌یک از تعهدات خود در راستای کاهش خشونت‌ها و پیشرفت گفتگوهای صلح، تاکنون عمل نکرده‌اند و روند صلح را عملا به بن‌بست کشانده‌اند. او می‌گوید، بدون کاهش خشونت‌، مردم نمی‌توانند به گفتگوهای صلح اعتماد کنند.دانش این سخنان را امروز (شنبه، ۱۰ عقرب) در دیدار با استفانو پونته کورو؛ سفیر غیر نظامی ناتو در افغانستان مطرح کرده‌است.

او گفته که بدون کاهش خشونت از سوی طالبان، مردم به صداقت این گروه در گفتگوهای صلح همچنان بی‌باور اند.

دانش افزوده که انتظار مردم و حکومت افغانستان این بود که با رهایی بیش از پنج هزارزندانی طالبان، خشونت کاهش پیدا کند و زمینه مناسب برای پیشرفت گفتگوهای صلح فراهم شود؛ ولی این انتظار برآورده نشد.

معاون دوم ریاست جمهوری به سفیر غیر نظامی ناتو گفته‌است: «دولت افغانستان گام‌های اساسی را برای نشان‌دادن حسن نیت در راستای گفتگوهای صلح برداشت؛ ولی مردم افغانستان و همکاران بین‌المللی و منطقوی شاهد اند که جانب طالبان به هیچ‌یک از تعهدات خود در راستای کاهش خشونت‌ها و پیشرفت گفتگوهای صلح، تاکنون عمل نکرده‌اند و پروسه صلح را عملا به بن‌بست کشانده‌اند.»

دانش علاوه کرده که شواهد قطعی نشان می‌دهد که طالبان علیرغم ادعاها و تعهدات‌شان در توافق‌ با امریکا، تاکنون با گروه‌های تروریستی مانند القاعده و شبکه حقانی رابطه دارند.

استفانو پونته کورو؛ سفیر غیر نظامی ناتو در افغانستان هم در این دیدار، کاهش خشونت را یکی از عوامل مؤثر در پیشرفت مذاکرات صلح گفته و تاکید کرده‌است که طالبان باید به تعهدات خود عمل کنند و خشونت‌ها را کاهش بدهند.

او افزوده که بن‌بست گفتگوهای صلح در دوحه قطر تنها با انعطاف‌پذیری دوطرف و تغییر دید طالبان نسبت به واقعیت‌های موجود در افغانستان، قابل حل است.

با گذشت حدود ۵۰ روز از افتتاح مذاکرات قطر تاکنون دوطرف در مورد طرزالعمل آن به توافق نرسیده‌اند.

به تازگی گزارش شده که قطر برای شکستن بن‌بست، به عنوان تسهیل‌کننده مذاکرات، وارد عمل شده‌است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.