Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 26802
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 13 اکتبر 2020 - 17:56 |
صندوق بین‌المللی پول:

رشد اقتصادی افغانستان امسال ۵ درصد منفی می‌شود

رشد اقتصادی افغانستان امسال ۵ درصد منفی می‌شود

در گزارش این نهاد آمده‌است که رشد اقتصادی اکثر کشورها در این سال به‌دلیل شیوع ویروس کرونا و بحران جهانی ناشی از آن به طور اوسط تا ۴٫۴ درصد کاهش خواهد یافت.

به گزارش آژانس خبری پامیر، صندوق بین‌المللی پول افزوده که اقتصاد افغانستان با سقوط پنج درصدی در سال ۲۰۲۰، در سال ۲۰۲۱ چهار درصد رشد خواهد داشت.

در صورتی که چنین شود، افغانستان سریع‌ترین رشد اقتصادی‌اش از سال ۲۰۱۳ به این طرف را تجربه خواهد کرد.

بر بنیاد این گزارش نرخ تورم (متوسط میزان افزایش قیمت کالاها و خدمات مصرفی) در افغانستان در سال ۲۰۲۱ میلادی، ۴.۸ درصد خواهد بود.

بحران ناشی از کرونا اکثر کشورهای جهان را تحت تاثیر قرار داده و زیان‌های اقتصادی به آن‌ها وارد کرده‌است. در این میان اما کشرهای فقیر بیشترین آسیب را از این ویروس دیده‌اند.

صندوق بین‌المللی پول گفته‌است که همه‌گیری جهانی کووید ۱۹ باعث فقیرترین شدن فقرا می‌شود و حدود ۹۰ میلیون نفر را در سراسر جهان به فقر مطلق می‌کشاند.

این نهاد انتظار دارد که به جز چین، نرخ رشد اکثر اقتصادهای بزرگ جهان امسال منفی باشد و با وجود پیش‌بینی رشد مثبت این اقتصادها در سال ۲۰۲۱، تخمین می‌زند که تولید ناخالص کشورهایی نظیر آلمان، جاپان، بریتانیا، فرانسه و هند در پایان سال آینده میلادی، همچنان پایین‌تر از سال ۲۰۱۹ باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.