Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 26478
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 07 اکتبر 2020 - 18:56 |

روسیه: قره‌باغ ممکن است دژ جهادگرایان شود

روسیه: قره‌باغ ممکن است دژ جهادگرایان شود

کرملین روز سه‌شنبه با صدور بیانیه‌ای خواستار پایان درگیری نظامی میان آذربایجان و ارمنستان در قره‌باغ شد، و رئيس دستگاه امنیت خارجی روسیه هشدار داد که ناحیهٔ کوهستانی قره‌باغ ممکن است پایگاه ستیزه‌جویان اسلامگرا شود.

درحالی‌که درگیری اخیر قره‌باغ به دهمین روز کشیده شده، سرگئی لاوروف، وزیر خارجهٔ روسیه در تماسی تلفنی با محمد جواد ظریف، همتای ایرانی‌اش از «نگرانی جدّی دربارهٔ افزایش بی‌سابقهٔ تنش‌ها» در منطقه سخن گفت.

سرگئی ناریشکین،‌ رئیس دستگاه امنیت خارجی روسیه نیز اعلام کرد این درگیری‌ها توجه «مزدوران نظامی و تروریست‌ها» را از خاور میانه جلب کرده است. وی گفت: «هزاران نفر تندرو امیدوارند در جنگ تازهٔ قره‌باغ پول به‌جیب بزنند.» و هشدار داد که این منطقه «ممکن است به دروازهٔ ورود سازمان‌های تروریستی بین‌المللی» به کشورهای منطقه از جمله روسیه شود.

امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه، پیشتر اعلام کرده بود ترکیه شماری از جهادگرایان را برای جنگیدن روانهٔ این منطقه کرده است. همچنین بشار اسد، رئیس جمهوری سوریه روز گذشته در گفتگویی با آژانس خبری روسیه بر نظر اخیر رئیس جمهوری فرانسه صحه گذاشت و اعلام کرد: «دمشق این امر را تأیید می‌کند.»

آنکارا متحد آذربایجان پیش از این، چنین اتهام‌هایی را تلاش ارمنستان برای راه‌انداختن «پروپاگاندای سیاه» علیه ترکیه خوانده است.

آذربایجان می‌گوید ارمنستان جنگجویان کُرد پ.کا.کا را که در تعارض با دولت مرکزی ترکیه هستند، در جنگ قره‌باغ به خدمت گرفته است.

درگیری‌های خونین آذربایجان و ارمنستان در منطقهٔ ناگورنو-قره‌باغ با حدود ۳۰ هزار قربانی در سال ۱۹۹۴ میلادی با آتش‌بس متوقف شد. اما روز ۲۷ سپتامبر آتش این جنگ از نو شعله کشید.

مقامات شهری قره‌باغ اعلام کرده‌اند تا کنون ۲۴۴ تن از کارکنان و ۱۹ شهروند این منطقه در اثر درگیری‌های دو طرف جان باخته‌اند. آمار دقیق قربانیان دور جدید جنگ بر سر قره‌باغ ضدونقیض است.

| منبع خبر : یورو نیوز
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.