Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 27019
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 18 اکتبر 2020 - 11:33 |

روند صلح افغانستان؛ حکمتیار به پاکستان سفر می‌کند

روند صلح افغانستان؛ حکمتیار به پاکستان سفر می‌کند

محمد صادق، نماینده ویژه پاکستان در امور افغانستان اعلام کرده که گلبدین حکمیتار، رهبر حزب اسلامی افغانستان به پاکستان سفر خواهد کرد.

آقای صادق در توییترش نوشته که آقای حکمتیار دوشنبه و سه‌شنبه(۲۸ و ۲۹ میزان/مهر) در پاکستان خواهد بود و با وزیر امور خارجه، رئیس جمهور، نخست وزیر، رئیس مجلس سنا و رئیس شوراى ملی پاکستان ملاقات خواهد کرد.

او افزوده که آقای حکمتیار در مرکز مطالعات این کشور سخنرانی و با روزنامه نگاران ارشد پاکستانی نیز دیدار خواهد کرد.

همایون جریر، از افراد نزدیک به آقای حکمتیار این سفر را تایید کرد. او گفت که آقای حکمتیار به صورت رسمی از طرف دولت پاکستان دعوت شده و هدف سفرش گفتگو درباره روند صلح افغانستان است.

به گفته آقای جریر این دومین سفر آقای حکمتیار به پاکستان بعد از امضای موافقتنامه صلح با دولت افغانستان است.

این رهبر جهادی افغانستان اکنون هیج سمت رسمی در حکومت افغانستان ندارد.

آقای حکمتیار زمانی به پاکستان سفر می‌کند که چند هفته قبل( هفتم میزان/ مهر) شانزده روز پس از آغاز مذاکرات نمایندگان دولت افغانستان و گروه طالبان در دوحه، عبدالله عبدالله، رئیس شورای عالی مصالحه نیز با یک هیأت عالی رتبه به پاکستان سفر کرد و مقامهای پاکستانی از او به گرمی استقبال کردند.

آقای حکمتیار از جمله رهبران ارشد مجاهدین است که در دوران اشغال این کشور توسط شوروی سابق روابط نزدیک با پاکستان داشت.

او به عنوان فرمانده و رهبر جهادی در دهه ١٩٨٠ علیه شوروی و در دهه ١٩٩٠ علیه دولت اسلامی در کابل جنگید و از سال ٢٠٠١ به بعد ١٥ سال تحت پیگرد آمریکا بود تا این که در سال ٢٠١٦ بنا به توافق صلح با حکومت به کابل برگشت و در انتخابات سال ۲۰۱۹ نامزد ریاست جمهوری شد.

آقای حکمتیار بازمانده جریان اسلام سیاسی مجاهدین از دهه‌های ١٩٧٠-١٩٨٠ است که متاثر از اخوان المسلمین مصر بودند.

حزب سیاسی گلبدین حکمتیار (حزب اسلامی)، مانند سایر گروه‌های اسلام‌گرا در جهان اسلام، علاوه بر مبارزه مسلحانه، انتخابات را نیز “یک فرصت” برای تصاحب قدرت می‌بینند.

سخنان آقای حکمتیار بارها در افغانستان خبر ساز شده است. در سال ۱۳۹۲ آقای حکمتیار، در پیامی به مناسبت عید فطر گفته بود که نیروهای خارجی در افغانستان با حمایت از “اقلیت‌ها” تلاش دارند افغانستان را تجزیه کنند و “شرایط را برای دوام جنگ در افغانستان مساعد سازند.”

او چند هفته قبل نیز در گفت‌وگویی با تلویزیون ملی افغانستان با انتقاد از سرور دانش، معاون دوم رئیس جمهوری افغانستان، گفته بود:” او دو تابعیته است، تابعیت ایران را دارد. او به تاریخ ۲۵۰ ساله افغانستان، به بزرگان افغانستان توهین کرده است”

آقای دانش اظهارات گلبدین حکمتیار را در مورد اینکه او تابعیت ایرانی دارد، “کذب محض” خواند.

دفتر معاونت دوم، بعدا با نشر خبرنامه‌ای خطاب به آقای حکمتیار نوشت:” حالا که بعد از عمری تلاش مسلحانه زیر سایه نظام جمهوری اسلامی آمده است، باید به جمهوریت احترام بگذارد و از نفاق پراکنی دست بردارد. ”

| منبع خبر : بی بی سی
به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.