Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 26583
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 10 اکتبر 2020 - 16:00 |

سرور دانش: طالبان با اصرار بی‌جا بر موضوعات خاص در طرزالعمل، مذاکرات را به بن‌بست کشانده‌اند

سرور دانش: طالبان با اصرار بی‌جا بر موضوعات خاص در طرزالعمل، مذاکرات را به بن‌بست کشانده‌اند

به گزارش خبرگزاری پامیر، محمدسرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری، می‌گوید که گروه طالبان با اصرار بر موضوعات خاص در طزرالعمل که به گفته او هیچ ربطی به آن ندارد، مذاکرات را به بن‌بست کشانده‌ است.

آقای دانش که روز شنبه، نزدهم میزان، در مراسم افتتاح تالار نشست‌های دادستانی کل سخنران می‌کرد، گفت که دولت در امر صلح‌خواهی نسبت به طالبان در جایگاه برتر قرار دارد.

سرور دانش در اثبات این موضوع، حاضرنشدن طالبان به میز مذاکره در طول سال‌های گذشته، تأکید آن‌ها بر استراتژی نظامی و بهانه‌جوی‌ها برای آغاز مذاکره حتا بعد از امضای توافق‌نامه صلح، را از مواردی برشمرد که به گفته‌ی او، دولت را نسبت به طالبان در جایگاه برتر در امر صلح‌خواهی قرار داده است.

دانش در ادامه گفت: «تشدید خشونت‌ها و جنگ‌ها و ترور و آدم‌ربایی و راه‌گیری‌ها و باج‌گیری‌ها، نپذیرفتن آتش‌بس و به بن‌بست کشاندن مذاکره فعلی با اصرار بی‌جا بر موضوعات خاص در طرز‌العمل که در حقیقت هیچ ربطی به طرزالعمل ندارد، همه‌گی این موارد، ما را در جایگاه برتر و طالبان را از نگاه منطق در موضع دفاعی قرار داده است.»

مذاکرات بین‌الافغانی در ۲۲ سنبله در دوحه آغاز شد. تاکنون هیأت‌های طالبان و دولت وارد مذاکرات اصلی نشده‌اند. گزارش شده بود که دو طرف روی «تعیین فقه حنفی به عنوان مبنای فقهی پیش‌برد مذاکرات» و «تعیین توافق‌نامه صلح امریکا و طالبان به عنوان مبنای اصلی پیش‌برد گفت‌وگوها» دچار اختلاف هستند. به نظر می‌رسد که اختلاف‌ها تاکنون حل نشده است.

سرور دانش گفت که هیأت طالبان اصرار دارد که موافقت‌نامه امریکا و طالبان مبنا و مرجع همه چیز باشد، اما دولت پیشنهاد کرده است که مبنای همه چیز «قرآن و سنت» باشد.

او طالبان را متهم کرد که برای قدرت، از شریعت هم شانه خالی می‌کنند.

سرور دانش از جانب دیگر گفت: «مهم‌تر از همه پایان یافتن منطق ادعای جهاد است. در سال‌های گذشته هم این ادعا غیر واقعی و یک توجیه برای ادامه جنگ و خشونت بود، اما اکنون این ادعا بسیار مسخره‌تر از گذشته است. آیا این ادعا منطق شرعی دارد که جنگ علیه خارجی ها (و به ادعای طالبان کفار) متوقف اما جنگ علیه سربازان مسلمان ما مجاز و مشروع باشد؟»

معاون دوم ریاست جمهوری، شرایط کشور را نسبت به مساله «جنگ و صلح» حساس توصیف کرد و گفت، از این‌که گروه طالبان و حامیان آن بالاخره دریافته و پذیرفته‌اند که باید به میز مذاکره با دولت افغانستان حاضر شوند، خوشحال است.

به گفته‌ی او، نظام جمهوریت در جنگ و صلح از یک منطق برتر برخوردار است.

دانش می‌گوید که جمهوریت یک جامعه چند صدایی و متنوع و متکثر را به بار آورده است، اما طالبان چندصدایی در جامعه را برنمی‌تابند.

معاون دوم ریاست جمهوری هم‌چنان گفت که هیأت مذاکره‌کننده دولت در یک جایگاه برتر نسبت به هیأت مذاکره‌کننده طالبان قرار دارد و از همه مردم نماینده‌گی می‌کند.

گروه طالبان تاکنون به سخنان معاون رییس جمهور واکنشی نشان نداده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.