Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 26959
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 16 اکتبر 2020 - 14:04 |

عبدالله: تحمیل امارت طالبان در هیچ حالتی برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست

عبدالله: تحمیل امارت طالبان در هیچ حالتی برای مردم افغانستان پذیرفتنی نیست

به گزارش خبرگزاری پامیر، عبدالله عبدالله، رییس شورای عالی مصالحه ملی می‌گوید که تحمیل امارت طالبان در هیچ حالتی برای مردم افغانستان قابل قبول نیست.

رییس شورای عالی مصالحه‌ ملی روز جمعه، بیست‌وپنجم میزان که در دومین سالیاد عبدالرازق اچکزی، فرمانده پیشین پولیس قندهار صحبت می‌کرد، گفت که این پیام را به طالبان از طروق مختلف رسانیده است

عبدالله گفت که خلاصه پیامش این بوده است: «اگر فکر همین باشد که امریکایی‌ها یا قوای بین‌المللی از افغانستان بیرون می‌شوند که احتمالش هم است، ولی این مساله امروز مطرح نیست و فردا شاید مطرح باشد. خوب هم است که صلح در افغانستان برقرار باشد و ما روی پای خود بیاستیم و ضرورت به قوای خارجی نباشد.

اگر محاسبه همین باشد که آن‌ها خارج می‌شوند و بعد دوباره نظام امارت طالبان تحمیل می‌شود بالای مردم افغانستان می‌شود، این در هیچ حالت، در هیچ وضعیت قابل قبول مردم افغانستان نیست. اما یک نسخه‌‍ای است برای ادامه جنگ به یک شکل دیگر. این اشتباه محاسبه نباید صورت بگیرد.»

او تأکید کرد که در هیچ حالتی مردم افغانستان تحمیل امارت اسلامی را بر نمی‌تابند و تلاش برای تحمیل امارت نسخه‌ی دیگری برای ادامه جنگ در کشور است.

عبداله عبدالله گفت که برای تأمین صلح باید راه رسیدن به آن را با متانت و عزم اراده طی کرد. او در عین حال افزود که صلح به معنای پایمال شدن هویت، عزت مردم و ختم افتخارات کشور نخواهد بود.

رییس شورای عالی مصالحه از جانب دیگر تأکید کرد که اگر طالبان فکر می‌کنند که با گرفتن یک ولسوالی یا فشار وارد کردن بر ولایتی، دست بالایی در مذاکرات صلح خواهند شد، دچار همان خطایی است که سبب دوام جنگ شده است.

عبدالله عبدالله افزود که افزایش خشونت‌ها راه رسیدن به صلح نیست و همه مردم و کشورهای حامی صلح آن را محکوم کرده‌اند و نباید هیچ طرفی در صدد افزایش خشونت باشند. او هم‌چنان افزایش خشونت‌ها را غیرقابل قبول خواند.

رییس شورای عالی مصالحه ملی از جانب دیگر می‌گوید، هیأتی که در دوحه مذاکره می‌کند، از تمامیت افغانستان نماینده‌گی می‌کند. او افزود که نباید در داخل کشور بین مردم خط کشیده شود و برای تقویت موضع هیأت مذاکره‌کننده باید صفوف متحدتر از گذشته شود.

عبدالله عبدالله از جانب دیگر گفت که اگر شرایطی آمد که گروه طالبان هیچ راه حل معقولی را نپذیرفت، در آن زمان مردم از تمامیت ارضی، حاکمیت ملی و استقلال کشور دفاع خواهد کرد.

او گفت شعار صرف کافی نیست و برای دفاع و خدمت به وطن به مبارزه جدی نیاز است.

عبدالله با اشاره به قربانی‌های نیروهای امنیتی گفت که باید این نیروها مطمین شوند، از نظامی دفاع می‌کنند که در آن عدالت تأمین و فساد و تعبیض زدوده می‌شود.

در مراسم یادبود از عبدالرازق اچکزی، شماری از مقام‌های حکومتی و چهره‌های سیاسی نیز در محوریت صلح سخنرانی کردند.

امرالله صالح، معاون ریاست جمهوری در این نشست، گفت که طالبان از طریق جنگ هیچ چیز را از دولت گرفته نتوانسته است.

او هم‌چنان گفت که هیأت مذاکره‌کننده طالبان هیچ حرفی برای گفتن ندارد و در دوحه نیز حاضر نشده است که براساس «قرآن و سنت» مذاکره کنند. او گفت که ادعای طالبان مبنی بر جهاد بودن «جنگ‌» ‌شان در افغانستان در محضر عام باطل شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.