Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 26656
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 11 اکتبر 2020 - 16:40 |

عبدالله: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به نفع طالبان نخواهد بود

عبدالله: خروج نیروهای امریکایی از افغانستان به نفع طالبان نخواهد بود

به گزارش خبرگزاری پامیر، عبدالله عبدالله؛ رییس شورای عالی مصالحه می‌گوید، خروج پیش از وقت نیروهای امریکایی از افغانستان سبب ایجاد خلا قدرت در کشور خواهد شد. او در گفتگو با خبرگزاری اسوشیتدپرس گفته‌است که طالبان از خروج نظامیان امریکایی سود نخواهند برد.

عبدالله افزوده‌است: «پیش از ایجاد پیشرفت در روند صلح و مذاکرات، اگر یک عقب نشینی زودهنگام انجام شود، شکی نیست که این خلا را ایجاد خواهد کرد و این تاثیری بر اوضاع امنیتی خواهد داشت.»

این در حالی است که دونالد ترامپ؛ رییس جمهور امریکا تاکید کرده‌است که سربازان باقی‌مانده این کشور در افغانستان تا کریسمس به خانه برگردند؛ در حالی‌که تاریخ نهایی خروج نظامیان امریکایی، بهار سال آینده اعلام شده‌بود.

طالبان با استقبال از این موضع ترامپ، خروج نیروهای امریکایی از افغانستان را گامی مثبت در مورد عملی‌کردن توافقنامه دوحه خوانده‌اند.

در همین حال رییس شورای عالی مصالحه می‌گوید، طالبان از خروج نیروهای خارجی سود نخواهند برد و «خروج نیروهایی خارجی به بدان معنی نخواهد بود که یک طرف بر طرف دیگر، پیروز شده است».

عبدالله همچنین گفته‌است که در مذاکرات صلح برگشت «امارت اسلامی» پیش از سال ۲۰۰۱ میلادی مطرح نیست؛ بلکه به گفته عبدالله طالبان باید با دیگر مردم افغانستان در آینده این کشور نقش داشته باشند.

در حال حاضر مذاکرات صلح میان هیات دولت و طالبان در قطر جریان دارد؛ اما با گذشته نزدیک به یک از آغاز این مذاکرات هنوز در مورد طرزالعمل آن توافق صورت نگرفته‌است.

گفته می‌شود که اصرار بر مبنا قراردادن توافق‌نامه‌ صلح امریکا – طالبان و فقه حنفی از سوی هیات طالبان، دو مورد اختلافی در مذاکره با دولت است.

با این حال، مقام‌های حکومتی می‌گویند، طالبان مذاکرات را به بن بست کشانده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.