Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 26648
  پرینتخانه » اجتماعی تاریخ انتشار : 11 اکتبر 2020 - 16:00 |

قطع‌نامه صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری: آتش‌بس کنید

قطع‌نامه صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری: آتش‌بس کنید

به گزارش خبرگزاری پامیر، کمپین صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری که به گفته‌ی برگزار‌کننده‌گان آن در سراسر کشور برگزار شده بود، با صدور یک قطع‌نامه پایان یافت.

نشستی زیر همین نام روز یک‌شنبه، بیستم میزان شهر کابل در خیمه لویه‌جرگه نیز برگزار شد.

در پایان این نشست، زنان یک قطع‌نامه نُه ماده‌ای را صادر کردند. در ماده نخست این قطع‌نامه از طرف‌های جنگ از جمله دولت و طالبان خواسته شده است که به صورت فوری آتش‌بس کنند و به جنگ و خون‌ریزی پایان دهند.

در ماده دوم، با استناد به فتوای عالمان دین، جنگ افغانستان ناروا خوانده شده است و از عالمان دینی خواسته شده است که از طریق منابر برای فرهنگ صلح‌پذیری تلاش کنند.

در ماده سوم، زنان تأکید کرده‌اند که دست‌آوردهای دو دهه‌ی اخیر کشور به ویژه دست‌آوردهای زنان، حاکمیت ملی و تمامیت ارضی باید در مذاکرات صلح حفظ شود.

در ماده دیگر این قطع‌نامه، زنان برای تضمین حقوق مدنی و سیاسی‌شان در مذاکرات صلح، حفظ قانون اساسی را به حیث یک وثیقه ملی الزامی عنوان کرده‌اند.

در پنجمین ماده از قطع‌نامه زنان، از برنامه‌های حکومت و حرکت‌های مردمی در راستای تحقق صلح «پایدار و باعزت» حمایت شده است.

زنان در ماده ششم این قطع‌نامه، خواهان حمایت از خانواده‌های آسیب‌دیده از جنگ و قربانیان نیروهای امنیتی و غیرنظامی شده‌اند.

در ماده هفتم این قطع‌نامه، زنان گفته‌اند که خواهان «حفظ، پایداری و تقویت» نیروهای امنیتی هستند.

زنان در ماده هشتم از کشورهای همسایه‌ها و منطقه خواسته‌اند که از روند صلح افغانستان حمایت کنند. در همین ماده از جامعه جهانی خواسته شده است که صلح پایدار در افغانستان را تضمین و از نیروهای امنیتی حمایت کنند.

در ماده نهم و پایانی این قطع‌نامه، زنان تأکید کرده‌اند که خواستار زنده‌گی مسالمت‌آمیز توام با هم‌پذیری قومی، زبانی و مذهبی هستند و زیبایی را در تنوع می‌بینند.

طبق اعلام برگزار‌کننده‌گان این نشست، قطع‌نامه صدای زنان افغان برای دفاع از نظام جمهوری، محصول نظرات جمع‌آوری شده ۱۵و ۷۰۰ زن از سراسر کشور است.

در مقدمه قطع‌نامه گفته شده است که زنان در هیچ جنگی دخیل نبوده‌اند، اما برای پایان آن و رسیدن به صلح پایدار همواره تلاش کرده و قربانی داده‌اند.

این نشست در کابل از سوی برخی از نهادهای دولتی از جمله وزارت امور زنان برگزار شده بود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.