Tuesday, 23 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۴ ثور , ۱۴۰۳ - 15 شوال 1445
شناسه خبر : 26138
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 اکتبر 2020 - 14:18 |

مذاکرات قطر؛ فرصتی برای تامین منافع امریکا و پاکستان

مذاکرات قطر؛ فرصتی برای تامین منافع امریکا و پاکستان

نایب نخست مشرانو جرگه می‌گوید: تازمانی‌که امریکا، پاکستان و گروه طالبان در غیاب برخی از کشورهای منطقه، صلح افغانستان را در جهت منافع شخصی شان مدیریت ‌نمایند، جنگ در کشور پایان نخواهد یافت.

به گزارش خبرگزاری پامیر، محمد عالم ایزدیار، نایب نخست مشرانوجرگه، امروز( پنج‌شنبه، ۱۱ میزان) در نشست خبری که زیر نام” نشست شخصیت‌های موثر و اعضای شورای ملی در رابطه به صلح” دایر شده بود، گفت که جنگ افغانستان عوامل داخلی و بیرونی دارد و در بعد خارجی آن کشورهای بیرونی به خاطر تصاد منافع شان به جنگ افغانستان دامن می‌زنند.

به گفته او، کشورهای که تضاد منافع دارند، افغانستان را میدان جنگ خود انتخاب کرده و این گونه تضادها، جنگ را دوامدار ساخته است.

نایب نخست مشرانو جرگه تصریح نمود که جنگ کنونی در افغانستان، جنگ دین و جهاد نیست؛ بلکه جنگ قدرت است که در آن گروه طالبان به دنبال گسترش قدرت خود است.

ایزد یار گفت: تا زمانی‌که عوامل و ریشه‌های جنگ افغانستان شناسایی و حل نگردد، صلح در کشور تامین نخواهد شد. زیرا صلح تنها پایان جنگ نیست، بلکه تامین عدالت و حاکمیت قانونی است که در آن راه توسعه و انکشاف پایدار فراهم می‌شود.

آقای ایزدیار تاکید کرد؛ آنچه که امروز در پروسه صلح و گفتگوهای قطر میان حکومت و طالبان مهم پنداشته می‌شود، تامین صلح پایدار و ایجاد عدالت اجتماعی در کشور است.

این درحالی است که گفتگوهای صلح میان هیات‌های مذاکره کننده حکومت و گروه طالبان بیشتر از دو هفته می شود که در قطر آعاز شده؛ اما هنوز دو طرف روی اصول پیشبرد مذاکرات بین‌الافغانی به توافق نرسیده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.