Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 26366
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 05 اکتبر 2020 - 18:51 |

آمریکا و هند در اندیشه گسترش همکاری های نظامی

آمریکا و هند در اندیشه گسترش همکاری های نظامی

به گزارش آژانس خبری پامیر، به نقل از نشریه “هندوستان تایمز”، انتظار می‌رود دور سوم مذاکرات دوجانبه هند و امریکا موسوم به “مذاکرات ۲+۲” در هفته پایانی ماه جاری (اکتوبر) در دهلی نو برگزار شود.

مقامات دولتی هند افزودند که در طول این مذاکرات هند توافق نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا را با امریکا امضا خواهد کرد.

امضای این توافق به هند اجازه خواهد داد تا بتواند طیاره های بی پیلوت نظامی و مسلح از نوع‌ام کیو- ۹ بی‌ را از امریکا خریداری کند.

این درحالی است که قرار است جایشانکار وزیر امور خارجه هند فردا در حاشیه اجلاس امنیتی ائتلاف چهارجانبه (گروه کواد با حضور جاپان، امریکا، استرالیا و هند) در توکیو با مایک پمپیو وزیر امور خارجه امریکا دیدار و گفت و گو کند.

پس از آن استفن بیگن معاون وزیر امور خارجه امریکا به هند سفر خواهد کرد. در پایان ماه جاری نیز مارک اسپر وزیر دفاع امریکا با راجنات سینگ همتای هندی خود در دهلی دیدار خواهد داشت.

امضای توافق نامه همکاری و تبادل پایه‌ای در زمینه هوا و فضا برای هند بسیار اهمیت خواهد داشت زیرا این کشور قادر خواهد بود از نقشه‌های جغرافیایی امریکا از جهان برای افزایش دقت راکت های کروز و بالستیک خود استفاده کند.

هند و امریکا هم اکنون دارای یک توافق نامه نظامی هستند که به آن‌ها اجازه استفاده از مرکزهای نظامی یکدیگر برای سوخت گیری و همچنین تدارکات را می‌دهد.

بر اساس گزارش وب سایت وزارت امور خارجه هند، تجارت دفاعی دوجانبه هند و امریکا، از کمتر از یک ملیارد دالر در سال ۲۰۰۸، به ۱۸ ملیارد دالر در سال ۲۰۱۹ افزایش یافته است. صادرات تسلیحات نظامی امریکا به هند “رشدی بیش از ۵۵۰ فیصدی را در سال‌های ۱۷- ۲۰۱۳ در مقایسه با ۵ سال گذشته آن را تجربه کرده است.

اکنون امریکا به دومین تامین کننده تسلیحات نظامی هند تبدیل شده است. در این زمینه، دولت ترامپ نه تنها قراردادهای نظامی با هند که در دولت های پیشین امریکا به امضا رسیدند را لغو نکرد، بلکه راه را برای فروش متمرکزتر این تجهیزات هموار ساخته است.

دولت ترامپ به دنبال ایفای نقش پررنگ تر هند در منطقه اقیانوس هند بوده تا فشار بر روی ارتش امریکا کم شود. این طرح در دولت اوباما نیز مورد توجه بود. لیون پانتا وزیر اسبق دفاع امریکا در مصاحبه خود با وب سایت وابسته به وزارت دفاع هند گفت: هدف از ظهور هند به عنوان یک تأمین کننده امنیت در منطقه اقیانوس هند، کمک به امریکا برای “تقسیم وظایف” و همچنین کاهش “فشار بر نیروهای امریکایی” مستقر در غرب اقیانوس آرام بوده است.

دولت ترامپ در راستای توانمندسازی نیروی دریای هند، بر بهبود توانایی نظارت دریایی هند در تجارت دفاعی متمرکز شده است زیرا امریکا معتقد است هند برای تبدیل شدن به یک تضمین کننده امنیت در منطقه به یک سیستم نظارت دریایی توانا در منطقه اقیانوس هند احتیاج دارد.

در این راستا این کشور برای فروش هلی کوپترهای “ام اچ-۶۰ رومئو سیهاک”، اسلحه “ام کی ۴۵”، راکت های “ای جی ام-۸۴ ال” به نیروی دریای هند اقدام کرده است. نیروی دریایی هند به مدت طولانی خواهان دستیابی به این تجهیزات بود.

بر اساس گزارش خبرگزاری “ای ان آی” هند، دهلی نو همچنین اولین کشور خریدار طیاره های نظارت دریایی “پی ۸” امریکا به ارزش ۲. ۱ ملیارد دالر بوده است. هند هم اکنون به دنبال خرید ۶ طیاره دیگر پی ۸ از امریکا است.

نیروی دریایی هند همچنین به دنبال خرید ۱۰ طیاره بی پیلوت شکارچی مسلح و غیر مسلح از امریکا برای عملیات‌های دریایی است.

پنتاگون همچنین ۱۲ راکت “یو جی ام-۸۴ ال هارپون” و ۱۰ راکت “یو تی ام- ۸۴ ال” که دارای قابلیت شلیک از تحت البحری هستند را به ارزش ۸۱ ملیون دالر به نیروی دریایی هند فروخته است. این اقدام با هدف افزایش توانایی هند در جنگ علیه کشتی انجام شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.