Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 26501
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 09 اکتبر 2020 - 12:30 |

مسعود: حزب جمعیت در مذاکرات صلح نماینده ندارد، حکومت و طالبان به صلح باورمند نیستند

مسعود: حزب جمعیت در مذاکرات صلح نماینده ندارد، حکومت و طالبان به صلح باورمند نیستند

به گزارش خبرگزاری پامیر، احمدضیا مسعود، معاون حزب جمعیت و معاون اسبق ریاست جمهوری می‌گوید که حکومت و طالبان هر دو به صلح معتقد نیستند.

او که در مراسم نهمین سالیاد ترور برهان‌الدین ربانی، رهبر مقتول جمعیت و رییس جمهور اسبق صحبت می‌کرد، گفت که در مذاکرات دوحه و روند کنونی صلح هیچ کسی از جمعیت نماینده‌گی نمی‌تواند و این حزب آماده است که در مذاکرات مستقیم صلح شرکت کند.

این مراسم روز جمعه، هژدهم میزان در بدخشان زادگاه برهان‌الدین ربانی برگزار شده بود.

مسعود در این مراسم تأکید کرد که اگر اجماع ملی درباره روند کنونی صلح وجود نداشته باشد، این روند به موفقت نمی‌رسد.

معاون حزب جمعیت، صلح را خواست مردم افغانستان عنوان کرد و گفت که با تأمین آن، زمینه پیش‌رفت در عرصه‌های مختلف فراهم خواهد شد.

او اما افزود صلح به این معنا نباید باشد که یک «گروه افراطی و تروریستی» بر سرنوشت مردم حاکم شود.

به گفته مسعود، هر گروهی که به مبارزه مسالمت‌آمیز سیاسی باورمند باشد، می‌تواند در کنار سایر گروه‌ها در کشور زنده‌گی کند، اما هیچ گروه ایدئولوژیکی توان این را ندارد که باورهایش را بر مردم تحمیل کند.

احمدضیا مسعود تأکید کرد که حکومت کنونی و طالبان هر دو به صلح باورمند نیستند.

معاون حزب جمعیت در اثبات ادعای این که طالبان به صلح باورمند نیستند، گفت که این گروه به انتخابات باور ندارد و ارزش‌های مدنی، حقوق زنان، اقلیت‌های قومی و مذهبی را بر نمی‌تابد. او طالبان را گروه اقتدارگرا توصیف کرد که به گفته او، در صدد تحمیل باورهای خود بر مردم افغانستان است. احمدضیا مسعود گفت که این راه شیوه منطقی برای حل مسایل افغانستان نیست.

احمدضیا مسعود از جانب دیگر حکومت کنونی به ریاست محمداشرف غنی را «فاسد و دست نشانده» خواند که به گفته او، هیچ گونه دست‌آوردی در هیچ عرصه‌ای نداشته است و از این رو دوام جنگ را به نفع‌اش می‌داند.

مسعود گفت که این حکومت از طریق تقلب بر مردم تحمیل شده است و عدم مشروعیت آن زمینه قدعلم کردن طالبان به عنوان یک جهت قضایای افغانستان را فراهم کرده است.

او افراد بر سر اقتدار و طالبان را دو گروه «افراطی» خواند که در نبرد آن‌ها مردم قربانی می‌شوند.

معاون حزب جمعیت تأکید کرد که این حکومت و طالبان نماینده‌گان امریکا و پاکستان هستند و صلح در صورتی که این دو کشور بخواهند، در افغانستان تأمین خواهد شد.

او از امریکا خواست بر حکومتی که به باور آقای مسعود، براساس تقلب به حاکمیت رسیده است، تکیه نکند. مسعود به پاکستان نیز هشدار داد که هیچ گاهی یک گروه تروریستی نمی‌تواند منافع این کشور را در افغانستان تأمین کند.

او گفت که تأمین صلح در افغان مشروط به تصمیم‌گیری امریکا و پاکستان است و لازمه‌ی آن نیز شکل‌گیری حکومتی براساس برگزاری انتخابات آزاد و شفاف تحت سرپرستی یک اداره بی‌طرف است.

احمدضیا مسعود به جنجالی‌شدن روند توزیع شناس‌نامه‌ی الکترونیکی نیز اشاره کرد و از مردم خواست که این شناس‌نامه‌ها را نپذیرند. به گفته مسعود، گروه‌های بر سر اقتدار که خود در بحران هویت به سر می‌برند، در تلاش هستند تا بین مردم درز و شکاف قومی ایجاد کنند.

معاون حزب جمعیت از جانب دیگر گفت که برهاالدین ربانی، باورمند به توزیع قدرت سیاسی و اقتصادی و ایجاد نظام پارلمانی در کشور بود و مبارزه در این راستا ادامه دارد.

او پادشاه‌هان سابق افغانستان را متهم کرد که مشروعیت خود را از قبیله و قوم می‌گرفتند و در حالی که کشورهای دیگر روی «ملت‌ و دولت‌سازی» کار می‌کردند، این‌ها مشغول خانه‌جنگی، حرم‌سرا و از بین بردن مردم بودند.

او تأکید کرد که اصلاحات سیاسی تا وقتی که نظام سیاسی تغییر نکند، امکان‌پذیر نیست.

مسعود گفت که چندین گروه از جمله کسانی که سال‌ها در خارج کشور زنده‌گی کرده‌اند، مانع اصلی بر سر راه اصلاحات به شمار می‌روند.

در این مراسم صلاح‌الدین ربانی سخنرانی کرد. او روند کنونی صلح را به چالش کشید و گفت که این گفت‌وگوها بدون یک چهارچوب کلان ملی به نتیجه‌ای نمی‌رسد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.