Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 26854
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 14 اکتبر 2020 - 12:17 |

نخستین کارخانه بسته‌بندی پسته در بادغیس، راه‌اندازی شد

نخستین کارخانه بسته‌بندی پسته در بادغیس، راه‌اندازی شد

به گزارش آژانس خبری پامیر، اولین کارخانه بسته‌بندی پسته در ولایت بادغیس فعال شد. این کارخانه، ظرفیت شکستن و بسته‌بندی ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلو پسته در ساعت را دارد. وزارت زراعت می‌گوید، این کارخانه با هزینه مجموعی ۱۵۷ هزار و ۵۰۰ دالر،‌ به کمک وزارت زراعت و سرمایه‌گذاری خصوصی ساخته شده است.

طبق اطلاعات وزارت زراعت، کارخانه مذکور شامل یک خط پروسس است که با پنج دستگاه شکننده‌ پسته مجهز شده‌است.

به گفته این وزارت، ظرفیت شکستن و بسته‌بندی این خط، در یک ساعت ۳۰۰ تا ۵۰۰ کیلو پسته و در یک شبانه‌روز هفت هزار و ۲۰۰ تا ۱۲ هزار کیلو پسته است.

عبدالتواب تایب، رییس زراعت بادغیس گفته‌است که عملیه پسته‌شکنی و بسته‌بندی آن، در این کارخانه، معیاری و ماشینی است که مطابق به معیارهای بازار صورت می‌گیرد.

به گفته‌ تایب، روش فعلی و سنتی شکستن و بسته‌بندی پسته‌ بادغیس، ۱۰ درصد ضایعات دارد، اما با استفاده از کارخانه، ضایعات به یک درصد کاهش می‌یابد.

رییس زراعت بادغیس می‌گوید که نظر به محاسبه‌ آمار سنجیده‌شده حاصلات امسال پسته بادغیس در صورتی‌که همه‌ آن از طریق کارخانه بسته‌بندی شود، از ضایع‌شدن ۳۶۴ تن مغز پسته جلوگیری می‌شود که نظر به قیمت فعلی در بازار، به ارزش چهار میلیون و ۶۶۶ هزار دالر به دلیل کاهش ضایعات مفاد بیش‌تر به دست می‌آید.

رییس زراعت بادغیس افزوده که بر اساس معلومات تاجران، در صورتی‌که پسته بادغیس توسط ماشین شکسته و پاک‌کاری شود، به ارزش هر کیلو مغز پسته، ۱۵۰ افغانی افزوده می‌شود.

پسته یکی از میوه‌های صادراتی کشور است که اکثراً در جنگل‌های طبیعی ولایت‌های مختلف و بیش‌تر از همه در ولایت بادغیس تولید می‌شود.

پیش از این به دلیل نبود کارخانه معیاری برای بسته‌بندی پسته، این محصول نتوانسته بود جایگاهش را در بازارهای بین‌المللی پیدا کند.

امسال در بادغیس، حدود ۳۶ هزار و ۴۵۸ تن پسته‌ تازه تولید شده‌است.

پسته‌ بادغیس در بازارهای داخلی از شهرت خاصی برخوردار است. امسال هر کیلو پسته‌ خندان مرغوب از ۸۰۰ تا یک‌هزار افغانی در بازار محلی بادغیس خریدوفروش می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.