Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 26205
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 03 اکتبر 2020 - 17:22 |
خلیلزاد:

واشنگتن اشتباه شوروی را در افغانستان تکرار نمی‌کند

واشنگتن اشتباه شوروی را در افغانستان تکرار نمی‌کند

فرستاده ویژه امریکا برای افغانستان گفت، که واشنگتن اشتباه شوروی را در افغانستان تکرار نخواهد کرد که در نهایت منجر به قدرت گرفتن طالبان شد.

به گزارش آژانس خبری پامیر، زلمی خلیل‌زاد، فرستاده ویژه ایالات متحده در امور صلح افغانستان هفته گذشته برای پایان دادن به بن بست وارد دوحه شد و دیدارهایی با اعضای هیات گفتگوکننده دولت افغانستان و طالبان داشت.
او در گفتگو با NPR گفت، در صورت شکست مذاکرات میان افغانستانی، ایالات متحده از این کشور نخواهد رفت.
خلیل زاد اظهار داشت، که واشنگتن اشتباه مشابه اتحاد جماهیر شوروی را که در سال ۱۹۸۹، ناگهان از افغانستان بیرون شد و در نتیجه منجر به یک جنگ داخلی ویرانگر شد و در نهایت منجر به قدرت گرفتن طالبان شد، تکرار نخواهد کرد.
این در حالیست، که زلمی خلیلزاد نماینده ویژه مریکا برای صلح افغانستان، هفته گذشته با هر دو تیم مذاکره کننده صلح افغانستان در دوحه ملاقات کرده است. جزئیات ملاقات خلیل‌زاد با هیات مذاکره کننده دولت افغانستان تا حال روشن نیست، اما هیاتی از گروه طالبان در دیدار با آقای خلیل‌زاد یک بار دیگر تاکید کرده که توافقنامه این گروه با امریکا باید مبنای مذاکرات فعلی با هیات دولت افغانستان باشد.
تاکنون حدود سه هفته از مراسم افتتاحیه مذاکرات میان افغانستانی در قطر گذشته است، اما دو طرف روی تدوین اصولنامه مذاکرات بحث دارند. گروه‌های تماس هر دو هیات بیش از ده بار با هم دیدار داشته‌اند، اما به نتیجه ملموسی دست نیافته‌اند.
علت تاخیر هم دو خواسته طالبان گزارش شده است؛ طالبان خواهان آن شده‌اند که مذاکرات بر اساس توافقنامه این گروه با امریکا صورت گیرد و مذهب حنفی بنیاد مذهبی مذاکرات باشد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.