Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 27342
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 22 اکتبر 2020 - 14:00 |

کرزی حمله هوایی در تخار را «ظالمانه» و «جنایت» خواند

کرزی حمله هوایی در تخار را «ظالمانه» و «جنایت» خواند

به گزارش خبرگزاری پامیر، حامد کرزی؛ رییس جمهوری پیشین، حمله هوایی اخیر در تخار که گفته می‌شود در آن به غیر نظامیان تلفات وارد شده، «ظالمانه» و «جنایت ضد بشری» خواند. به گفته منابع محلی، نیروهای هوایی ارتش، عصر روز چهارشنبه یک مسجد را «اشتباهی» بمباران کرده‌ و در نتیجه، ۱۲ نفر به شمول کودکان کشته شده‌اند. برخی مقام‌های حکومتی اما تلفات غیر نظامیان در این حمله را «شایعه» می‌خوانند.

دفتر رییس جمهوری پیشین در اعلامیه‌ای نوشت که حامد کرزی بمباران یک باب مدرسه را در ولسوالی بهارک ولایت تخار را به «شدیدترین الفاظ تقبیح» می‌کند.

او پیش از این هم برخی حملات هوایی ارتش که در آن ادعای واردشدن تلفات به غیر نظامیان مطرح شده‌بود را محکوم کرده‌است. کرزی حتی بر اساس ادعای طالبان مبنی بر کشته‌شدن غیر نظامیان در حملات هوایی نیروهای دولتی را محکوم کرده‌است.

به نقل از اعلامیه دفتر کرزی، او حمله هوایی دیروز در بهارک تخار را «عمل ظالمانه» و جنایت ضد بشری خوانده و از «حکومت افغانستان خواسته تا از عملیات نظامی علیه مردم افغانستان جداً خودداری کرد و برعکس برای خاتمه جنگ و تأمین صلح پایدار در کشور تلاش نماید».

منابع محلی در ولایت تخار می‌گویند، در پی حمله هوایی نیروهای دولتی در ولسوالی بهارک این ولایت، ۱۲ نفر به شمول دانش‌آموزان یک مدرسه دینی و یک ملای مسجد کشته و ۱۸ نفر زخمی شده‌اند.

محمد اعظم افضلی؛ عضو شورای ولایتی تخار گفت که نیروهای هوایی، عصر چهارشنبه، ۳۰ میزان در روستای «هزاره قرلق» ولسوالی بهارک یک مسجد را هدف قرار داده‌اند.

او افزود که گفته می‌شود که به نیروهای هوایی اطلاعات داده شده بود که طالبان در مسجد پنهان شده‌اند.

این عضو شورای ولایتی تخار گفت که نیروهای هوایی «اشتباهی» مسجدی را که در آن کودکان سرگرم آموزش بودند، هدف قرار دادند.

همزمان جواد هجری؛ سخنگوی والی تخار نیز این حمله را اشتباهی خوانده و گفته‌است که یک هیأت به زودی تشکیل می‌شود تا ابعاد این حمله را بررسی کند.

تکذیب صالح
در همین حال امرالله صالح؛ معاون نخست ریاست جمهوری، کشته‌شدن غیر نظامیان در حمله هوایی نیروهای ارتش در ولسوالی بهارک تخار را شایعه خوانده و گفته‌است با کسانی که «شایعه را سرخط ساخته اند برخورد قانونی خواهد شد».

صالح در صفحه فیسبوک‌اش نوشت که «خبر کشته‌شدن اطفال در مسجد در تخار بی‌اساس است. آن‌هایی که نیروهای ما را دیروز به خاک و خون کشانیده بودند، نابود شدند و ثبوت غیر قابل انکار در اختیار ما قرار دارد».

او نوشته که «من ثبوت را خودم مشاهده کردم و با صلاحیت دولتی و اخلاقی این حرف را نوشتم».

صالح گفته‌است: «با کسانی که شایعه را سرخط ساخته‌اند برخورد قانونی خواهد شد».

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.