Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 26465
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 07 اکتبر 2020 - 17:20 |

گفتمان گزارشگری صلح، نقش رسانه ها در پروسه صلح افغانستان

گفتمان گزارشگری صلح، نقش رسانه ها در پروسه صلح افغانستان

معین نشرات وزارت اطلاعات و فرهنگ در مورد نقش رسانه‌ها در پروسه صلح می‌گوید که رسانه‌ها باید از پروسه صلح به گونه‌ای کامل نظارت و کژی‌های مذاکرات بین‌الافغانی را در قطر روشن نمایند؛ چون واقعیت‌های زیادی در آستین گفتگوهای قطر وجود دارد.

به گزارش آژانس خبری پامیر، عبدالمنان شیوای شرق، معین نشراتی وزارت اطلاعات و فرهنگ امروز( چهار شنبه، ۱۶ میزان) در گفتمان گزارشگری صلح که از سوی مرکز حمایت از زنان ژورنالیست و اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفت که حضور رسانه‌های کشور در قطر و مکان گفتگوهای بین‌الافغانی باید در راستای دفاع از مردم و منافع ملی افغانستان باشد نه در راستای مدافع سلیقه‌های شخصی و گروهی کسی.

آقای شرق افزود که نباید هیچ گونه سانسور و فرافگنی در جریان گفتگوهای صلح در قطر صورت گیرد بلکه با نقد، پروسشگری و تحلیل تمامی گوشه‌های پنهان گفتگوهای صلح برای مردم افغانستان روشن شود.

به گفته او رسانه‌ها باید در پروسه صلح نقش بازدارندگی داشته باشد و طرف‌های که از مسوولیت‌های خود در گفتگوها فرار می‌کنند از فرار بازدارند و از چشم پوشی آنان از تامین صلح پرده بردارند.

به باور آقای شرق رسانه‌ها باید از گفتگوهای صلح با ادبیاد آشتی پذیرانه و مدارا گزارش تهیه نمایند؛ اما نباد این ادبیات آشتی پذیرانه مانع بازتاب واقعیت‌ها در گفتگوهای بین‌الافغانی شود.

در همین حال اسدالله سعادتی، معاون شورای عالی مصالحه ملی در مورد نقش رسانه‌ها در پروسه صلح گفت؛ رسانه‌ها باید‌ با تهیه خبر بی طرفانه، گزارش و تحلیل از جریان گفتگوهای صلح در قطر شفافیت ‌سازی نمایند.

آقای سعادتی نقش رسانه‌ها را در پروسه صلح سازنده دانسته و تاکید کرد که رسانه‌ها باید با رویکرد نقد و پرسشگری زوایه‌های پنهان و مبهم گفتگوهای صلح را برای مردم افغانستان روشن نمایند.

معاون شورای عالی مصالحه ملی با بیان این‌که رسانه‌ها باید گزارش صلح را کارشناسانه تهیه نماید، افزود که رسانه‌ها می‌تواند با نقد و تحلیل تمامی کژ رفتاری‌های اطراف گفتگوهای صلح را اصلاح و به چالش بکشند.

آقای سعادتی تاکید کرد که رسانه ها باید در گفتگوهای صلح صدای قربانیان جنگ را بلند و دیدگاه نخبگان و کارشناسان صلح را برای بهبود پروسه صلح بازتاب دهند.

فهیم دشتی، رییس اتحادیه ملی ژورنالیستان افغانستان گفت؛ رسانه‌ها می‌تواند با شیوه‌های جدید گزارشگری از جریان گفتگوهای صلح کشور را در رسیدن به صلح کمک نماید.

او تاکید کرد که تا کنون روی گزارشگری جنگ بیشتر پرداخته شده؛ اما باید در جریان گفتگوهای صلح رسانه‌ها با ادبیات مدارا جویانه به پروسه صلح کمک نمایند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.