Tuesday, 16 April , 2024
امروز : سه شنبه, ۲۸ حمل , ۱۴۰۳ - 8 شوال 1445
شناسه خبر : 27724
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 28 اکتبر 2020 - 17:10 |

معاون دوم ریاست جمهوری: تغییر نظام سیاسی راه تأمین صلح و ثبات نیست

معاون دوم ریاست جمهوری: تغییر نظام سیاسی راه تأمین صلح و ثبات نیست

به گزارش خبرگزاری پامیر، سرور دانش، معاون دوم ریاست جمهوری می‌گوید که طرح‌ «حکومت موقت و امارت طالبان» به صلح نمی‌انجامد، بل‌که به چرخه‌ی دیگری از اختلاف‌ها و خشونت دامن خواهد زد.

طبق اعلام دفتر معاون دوم ریاست جمهوری، سرور دانش در دیدار با سفیر جدید هند در کابل گفته است که برخی از کشورها و گروه‌های درگیر تأکید دارند که با تغییر نظام سیاسی می‌توان صلح در افغانستان را تأمین کرد.

دانش افزوده است که این تأکیدات اشتباه است و به گفته‌او، نه تنها راه تأمین صلح و ثبات نیست، بلکه افغانستان و منطقه را دچار جنگ و خشونتی از نوع دیگر آن خواهد کرد.

سرور دانش روز چهارشنبه، هفتم عقرب با رودریندرا تاندن، سفیر جدید هند در کابل دیدار کرده است.

دانش می‌گوید که حکومت افغانستان در روند صلح به تعیین راهکاری تأکید دارد که بر مبنای مشارکت ملی با اشتراک همه ‌گروه‌ها و اقوام به‌شمول گروه طالبان استوار باشد تا براساس آن صلح تأمین و دست‌آوردهای مشترک و ارزش‌مند دو دهه گذشته حفظ شود.

معاون رییس جمهور گفته است که این مهم می‌تواند راهکار ختم جنگ، خشونت و تأمین صلح پایدار در افغانستان باشد و در غیر آن، هر طرح دیگری چه حکومت موقت یا امارت طالبانی باشد، نه تنها به صلح نمی انجامد؛ بل‌که چرخه‌ی دیگری از اختلاف و خشونت را باعث خواهد شد.

سرور دانش در این نشست تأکید کرده است که موج جدیدی از خشونت‌ها مردم افغانستان را نسبت به روند جاری صلح ناامید و بدبین کرده است.

او از جانب دیگر، اجماع کشورهای منطقه برای تأمین صلح و ختم جنگ در افغانستان را از نقاط مثبت روند صلح عنوان کرده است.

به گفته دانش، ثبات منطقه به ثبات افغانستان گره خورده است، اما در مورد راهکار تأمین این ثبات اجماع دیگری در سطح ملی، بین‌المللی و منطقه‌ای لازم است.

او صلح افغانستان را دارای ابعاد داخلی، بین‌المللی و منطقه‌ای عنوان کرده است.

طبق اعلام دفتر معاون دوم ریییس جمهور، رودریندرا تاندن، سفیر جدید هند در کابل در دیدار با دانش گفته است که از دید دولت هند اگر رهبری این پروسه توسط رهبران مردم افغانستان مدیریت شود سرانجام راه حلی برای ختم جنگ در این کشور و رسیدن به صلح پایدار، به دست خواهد آمد.

او هم‌چنان گفته است که تحمیل فشار بر رهبران و مردم افغانستان در این پروسه، سبب صلح نمی‌شود.

طبق اعلام دفتر معاون دوم ریاست جمهوری، محور گفت‌وگوی سرور دانش با سفیر جدیدروند صلح، همکاری‌های متقابل و راهکار تأمین صلح و اجماع منطقه‌ای بوده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.