Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 28287
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 08 نوامبر 2020 - 19:56 |

آبگیری آزمایشی سد کمال خان افغانستان در نزدیک مرز با ایران آغاز شد

آبگیری آزمایشی سد کمال خان افغانستان در نزدیک مرز با ایران آغاز شد

مقام‌های اداره ملی تنظیم آب افغانستان می‌گویند آبگیری آزمایشی بند/سد کمال خان در ولایت نیمروز آغاز شده است.

سد کمال خان در نزدیکی مرز با ایران یکی از بزرگترین طرح‌های مدیریت آب افغانستان است که قبلا به خارج این کشور سرازیر می‌شد.

ویس بصیر، معاون اداری ریاست تنظیم آب امروز (یکشنبه ۱۸ عقرب/آبان) به بی‌بی‌سی گفت که آبگیری آزمایشی برای بررسی موضوعات تکنیکی در بند کمال خان آغاز شده است.

به گفته او، کار برای تکمیل و آغاز بهره برداری از این بند به شدت جریان دارد.

حدود چهار ماه پیش محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان برای بازدید از روند کار مرحله سوم این طرح به ولایت نیمروز سفر کرد و از آبگیری آن به زودی خبر داد.

او همچنین در مراسم معرفی نامزد وزیران حکومت جدیدش حدود سه هفته پیش در مجلس نمایندگان گفت که بعد از ۷۰۰ سال بند کمال خان باز آب خواهد گرفت و نیمروز سرسبز خواهد شد.

اما آقای بصیر می‌گوید که شیوع ویروس کرونا سبب تاخیر در آغاز عملی و نهایی بهره برداری از بند کمال خان شده اما کار آن به جدیت جریان دارد.

به گفته مسئولین وزارت انرژی و آب، با تکمیل این سد، هزاران جریب زمین آبیاری خواهد شد و ۹ میگاوات برق نیز تولید خواهد شد.

مقام‌های این نهاد پیش از این گفته بودند که سد کمال خان با بودجه ۷۸ میلیون دلار از بودجه انکشافی دولت افغانستان ساخته می‌شود.

ساحه بند کمال خان بیشتر دشت است و شیب کمی دارد. ارتفاع این بند ۱۶ متر و ظرفیت مدیریت آب آن ۲.۷ میلیارد متر مکعب خوانده شده است.

افغانستان آّبهای جاری زیادی دارد ولی فقط می تواند از نزدیک به ۳۰ درصد آن استفاده کند و باقی آب های شیرین این کشور به کشورهای همسایه سرازیر می‌شود.

گفته می‌شود در بسیاری از موارد کشورهای همسایه با ناامن ساختن مناطق پروژه‌های مربوط به آب، نمی‌گذارند افغانستان از آّ های خود استفاده موثر کند.

در اوایل ماه عقرب/آبان مقام‌های محلی ولایت نیمروز تایید کردند که ۶ سرباز محافظ بند کمال خان کشته شده‌اند.

گفته شد که طالبان در مسیر راه نیمروز به سد کمال خان در منطقه قلعه فتح بر پاسگاه نیروهای پلیس که محافظت از این بند را به عهده داشتند، حمله کرده و ۶ سرباز پلیس را کشته و دو نفر دیگر را زخمی کردند اما طالبان این ادعا را رد کردند.

به اساس اطلاعات وزارت انرژی و آب، کار بند کمال خان در سال ۱۳۴۵ آغاز شده بود اما به دلیل آغاز جنگ‌ها و تحولات سیاسی در این کشور در آن سالها تکمیل نگردید.

بند کمال خان در کنار بندهای سلما در هرات و بخش آباد در فراه، از بزرگترین بندهای آبی در غرب افغانستان به شمار می‌رود. این بند در ۱۸ کیلومتری جنوب شهر زرنج ولایت نیمروز ساخته شده است.

این بند بر رودخانه هلمند اعمار می‌شود که از کوه‌های افغانستان سرچشمه گرفته و در دریاچه هامون؛ دریاچه‌ای مشترک میان افغانستان و ایران سرازیر می‌شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.