Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 27971
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 نوامبر 2020 - 18:15 |

اظهار نظر طالبان درباره نقش میانجی در مذاکرات بین‌الافغانی

اظهار نظر طالبان درباره نقش میانجی در مذاکرات بین‌الافغانی

به گزارش خبرگزاری پامیر، منابعی درشورای عالی مصالحه افغانستان به رسانه‌ها خبر دادند که پنج کشور از جمله قطر میانجیگری می‌کنند تا مذاکرات بین‌الافغانی بین دولت و طالبان از بن‌بست خارج شود.

این منابع ابراز امیدواری کردند که با میانجیگری کشورهای آلمان، نروژ، اندونزی، ازبکستان و قطر بار دیگر گفت‌وگوی گروههای تماس دولت افغانستان و طالبان در دوحه از سر گرفته شود.

همچنین یک منبع در تیم مذاکره کننده افغانستان نیز به رسانه‌ها گفته بود که طالبان با نقش تسهیل کننده دولت قطر در مذاکرات بین‌الافغانی توافق کرده است.

«محمد نعیم» سخنگوی دفتر سیاسی طالبان در واکنش به این اظهارات تاکید کرد که مذاکرات بین‌الافغانی میانجی وجود ندارد.

وی در گفت‌وگو با اطلاعات روز تصریح کرد که «در گفت‌وگوهای میان افغانستانی میانجی وجود ندارد. البته کشور میزبان در کنار آماده‌سازی سهولت‌های دیگر، در صورتی که ضرورتی احساس شود، بدون شرکت‌ در نشست‌ها، می‌تواند به شکل انفرادی با طرفها نظرات و مشاوره‌های خود را شریک کند».

سخنگوی دفتر سیاسی طالبان افزود که تصمیم‌گرفتن در این مورد از صلاحیت تیم‌های مذاکره کننده حاضر در قطر است.

مذاکرات بین تیم‌های دولت افغانستان و طالبان درباره صلح در ۲۲ شهریور سال جاری در دوحه آغاز شد اما گروه‌های تماس دو طرف به دلیل اختلافات بر سر مبنی قرار دادن فقه حنفی و توافقنامه آمریکا-طالبان هنوز موفق به تعیین دستورکار مذاکرات و آغاز رسمی گفت‌وگوها نشده‌اند.

با این حال، براساس برخی گزارش‌ها، تیم‌های دولت و طالبان بر سر ۱۸ مورد از ۲۰ مورد مطرح‌شده برای دستورکار مذاکرات توافق کرده‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.