Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 28163
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 07 نوامبر 2020 - 9:37 |

بایدن: برنده این رقابت ما هستیم؛ ترامپ: شاید پیشتازی خود را بازیافتیم

بایدن: برنده این رقابت ما هستیم؛ ترامپ: شاید پیشتازی خود را بازیافتیم

شمارش آرا با پیشتازی جوبایدن در هر چهار ایالت باقیمانده ادامه دارد. این در حالیست که فاصله بایدن با ترامپ در ایالت مهم پنسیلوانیا بیشتر شده و قرار است آرا در جورجیا بدلیل اختلاف کم بازشماری شوند. جو بایدن از شهرش ویلمینگتون با هوادارانش صحبت کرد. وی تصریح کرد که برنده این رقابت خواهد بود. جو بایدن با اشاره به روند شمارش آرا در ایالت‌های باقیمانده و بیشتر شدن فاصله‌اش با دونالد ترامپ ابراز اطمینان کرد که نتیجه در نهایت به نفع او رقم خواهد خود.

وی مردان و زنان آمریکایی را قلب دموکراسی ایالات متحده توصیف کرد و وظیفه خود را حمایت از همه آمریکایی‌ها فارغ از جهت‌گیری سیاسی آنها دانست. او گفت باید بر ناراحتی و خشم خود چیره شویم. فقط نباید فراموش کنیم چه کسی هستیم. دموکراسی اثربخش است. اختلاف نظر در دموکراسی طبیعی است. ممکن است مخالف هم باشیم ولی دشمن هم که نیستیم. همه ما آمریکایی هستیم.»

همزمان با آماده شدن بایدن برای اعلام پیروزی نهایی اختلاف او با ترامپ در پنسیلوانیا به بیش از ۲۷ هزار نفر رسیده و در جورجیا هم بایدن با یک برتری ۴ هزار رایی پیشتاز است. وضعیت مشابهی در آریزونا و نوادا نیز حاکم است جایی که فاصله نامزد دموکراتها با رقیب جمهوریخواه به‌ترتیب حدود ۳۰ هزار و ۲۲ هزار رای شده است.

با این حال دونالد ترامپ با ابراز خوشبینی نسبت به روند حقوقی که تیمش آغاز کرده جو بایدن را از اعلام پیروزی در این شرایط برحذر داشته و بر مواضع قبلی خود مبنی بر «تقلب و تخلف» دموکراتها در این انتخابات تاکید کرده است.

در همین حال هواداران هر دو نامزد با تجمع در برابر مراکز شمارش آرا در برخی ایالت ها نسبت به مواضع پیشین نامزدهای خود تاکید دارند. برخی با حمل پلاکارد و سر دادن شعار، برخی هم با فریاد کشیدن و ایجاد درگیری.

اما سوالی که همچنان باقیست که اینکه بالاخره تکلیف نتیجه نهایی چه زمانی مشخص می شود؟ گفته می‌شود شمارش نهایی آرا در برخی حوزه‌ها ممکن است تا چند روز دیگر بطول بینجامد و این در حالی‌است که علیرغم پیشتازی جو بایدن تاکنون هیچ‌ یک از رسانه های آمریکا در برآوردهای منتشر شده خود، او را بعنوان رییس جمهور منتخب معرفی نکرده‌اند با این حال نانسی پلوسی رییس دموکرات مجلس نمایندگان آمریکا طی سخنانی با ابراز رضایت از برتری هم حزبی خود از جو بایدن با بعنوان «رییس جمهور» منتخب یاد کرد.

باید در نظر داشت که نتایجی که توسط رسانه‌های آمریکایی اعلام می‌شود هر چند از دقت زیادی برخوردار است اما نتیجه رسمی نیست. مثللا در مورد ایالتی همچون کالیفرنیا که سنتا از آن دموکراتهاست و جمهوریخواهان هم ادعایی در آن ندارد راه نهایی شدن برآوردهای اولیه بسیار آسان است اما در ایالت‌هایی که رقابت شانه به شانه است و از آنها بعنوان ایالت های چرخشی یاد می شود مساله به این سادگی‌ نیست.

قوانین ایالت‌ها در مورد زمان و کیفیت اعلام وصول آرای پستی و نحوه شمارش و رسیدگی به شکایات هم یکسان نیست. از سوی دیگر فاصله شکننده و بسیار کم جوبایدن و دونالد ترامپ امکان اعلام پیروز قطعی را دشوار کرده است. بعنوان نمونه، کارولینای شمالی به آرایی که تا دوازدهم نوامبر از طریق پست برسد هم ترتیب اثر خواهد داد در صورتیکه انتخابات سوم نوامبر صورت گرفته است. این تاریخ مثلا در ایالت نوادا دهم نوامبر است.

نگرانی های بهداشتی و سلامتی ناشی از بیماری کووید باعث شده بود تا آمریکایی‌های بیشتری گزینه رای دادن از طریق پست را انتخاب کنند و این موضوغ از قبل مشخص بود.

با این وجود شواهد و قراین نشان‌دهنده آن است که هر چه زمان اعلام پیروز این انتخابات بیشتر به تعویق می‌افتد شکاف و دودستگی ایجاد شده در جامعه آمریکا بیش از پیش عیان می شود.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.