Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 27930
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 01 نوامبر 2020 - 11:22 |

گمانه‌زنی‌ها از احداث پایگاه جدید آمریکا در مرزهای مشترک افغانستان – پاکستان

گمانه‌زنی‌ها از احداث پایگاه جدید آمریکا در مرزهای مشترک افغانستان – پاکستان

به گزارش آژانس خبری پامیر، در حالی که به احتمال بسیاری بیشتر نظامیان آمریکایی بر اساس توافقنامه قطر، قرار است از افغانستان خارج شوند، اما تجهیزات نظامی آمریکا از افغانستان به پاکستان منتقل می‌شود.

یکی از نمایندگان پارلمان افغانستان گفته است که هدف آمریکایی‌ها از انتقال تجهیزات به پاکستان، ایجاد پایگاههای جدیدی در نزدیکی مرزهای مشترک با افغانستان است.

بر اساس پیمان امنیتی کابل – واشنگتن، در صورت خروج نظامیان آمریکایی باید تمام تجهیزات و امکانات در اختیار نیروهای افغان قرار بگیرد؛ اما آمریکا تاکنون خلاف تعهدات خود عمل کرده است.

کارشناسان معتقدند که این رویکرد آمریکا و همواره اولویت دادن به پاکستان بیانگر آن است که مقامات آمریکایی اهمیتی برای دولت کابل قائل نیستند و اراده جدی برای خروج از افغانستان ندارند.

مردم در شهرستان «بگرام» در شمال کابل نیز حدود یک ماه قبل گفته بودند که تأسیسات اطراف پایگاه نظامی بگرام توسط نیروهای آمریکایی تخریب شده است و همه‌روزه تجهیزات مختلفی از این پایگاه توسط کامیون‌ها خارج می‌شود.

گفته می‌شود که در دوهه اخیر حدود ۷۰۰ پایگاه کوچک و بزرگ نظامی توسط آمریکا در افغانستان ساخته شده است که بسیاری از آنها را نیروهای آمریکایی پس از واگذاری یا خروج، تخریب کرده‌اند.

برخی مقامات محلی در گذشته نیز گفته بودند که آمریکایی‌ها این تجهیزات را به دولت افغانستان نمی‌دهند و بیشتر آنها را به پاکستان منتقل کرده‌اند.

همچنین پیش از این گفته می‌شد که در فرودگاه «بگرام» ۱۸۰۰ ساختمان تخریب شده‌ است.

پیش از این، خبرگزاری فرانسه نیز به نقل از «زاک اسمیت» مسئول تیم تخریب ساختمان و تجهیزات نیروهای آمریکایی گزارش داده بود که نیروهای آمریکایی تمام روز مشغول به تخریب هستند.

به گفته کارشناسان آمریکایی‌ها، در آستانه خروج از افغانستان هیچ چیز با ارزشی را برای این کشور باقی نخواهند گذاشت.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.