Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 28581
  پرینتخانه » فرهنگی تاریخ انتشار : 15 نوامبر 2020 - 12:16 |

استادان دانشگاه و پژوهش‌گران افغان و بین‌المللی، خواستار حفاظت از مراکز آموزشی شدند

استادان دانشگاه و پژوهش‌گران افغان و بین‌المللی، خواستار حفاظت از مراکز آموزشی شدند

به گزارش آژانس خبری پامیر، بیش از ۳۰۰ استاد دانشگاه و پژوهش‌گر افغان و بین‌المللی، با نشر نامه‌ای، حملات اخیر بر دانشگاه کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش را محکوم کرده و خواستار حفاظت از مراکز آموزشی شده اند.

در این نامه که از سوی ۳۲۳ استاد و پژوهش‌گر افغان و بین‌المللی امضا شده، از دولت افغانستان، امریکا، اتحادیه‌ی اروپا، کشورهای منطقه و سازمان‌های بین‌المللی، خواسته شده تا از نفوذ خود برای تحقیق، محاکمه‌ی عاملان، حفاظت از مراکز آموزشی و شناسایی منابع تندرو در افغانستان استفاده کنند.

در این نامه، از هیئت‌های گفت‌وگوکننده‌ی صلح در قطر نیز، خواسته شده که حق آموزش و حفظ امنیت دانش‌جویان را به گونه‌ی فوری وارد گفت‌وگوهای صلح کنند.

در نامه، آمده است که هر گونه آسیب به دانش‌جویان و مراکز آموزشی از سوی تمام طرف‌های درگیر در جنگ، غیرقابل قبول و محکوم است.

در حمله‌ی تروریستی دوازدهم عقرب بر دانشگاه کابل، ۲۲ نفر جان باختند و ۲۷ نفر دیگر زخم برداشتند. بیش‌تر قربانیان این حمله، دانش‌جویان بودند.

هم‌چنان، در نتیجه‌ی حمله‌ی انتحاری سوم عقرب بر مرکز آموزشی کوثر دانش در غرب کابل، ۲۷ غیرنظامی جان باختند و ۷۷ نفر دیگر زخمی شدند.

هرچند گروه داعش، مسوولیت هر دو حمله را به عهده گرفت؛ اما دولت افغانستان گروه طالبان را عامل آن دانسته است.

دولت افغانستان، به تازگی از بازداشت طراح اصلی حمله بر دانشگاه کابل و مرکز آموزشی کوثر دانش خبر داده و گفته است که این فرد، عادل فرزند محمد عارف نام دارد و دانشکده‌ی شرعیات را تا صنف سوم خوانده و بعدا توسط ثناوالله، عضو سابقه‌دار شبکه‌ی حقانی جذب شده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.