Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 28445
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 12 نوامبر 2020 - 12:20 |

جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان؛ استرالیا بازرس تعیین کرد

جنایات جنگی نظامیان استرالیایی در افغانستان؛ استرالیا بازرس تعیین کرد

دولت استرالیا برای بررسی اتهام جنایات جنگی سربازان آن کشور علیه غیر نظامیان افغان، بازرس ویژه‌ تعیین کرده‌است.

شبکه خبری اس‌‌بی‌‌اس گزارش کرده‌‌ که به‌‌دنبال تحقیق ۴ ساله درباره نقض احتمالی قوانین جنگی از سوی سربازان استرالیایی در افغانستان، یک بازرس ویژه برای بررسی این اتهام‌‌ها گماشته شده‌‌است.

سربازان استرالیایی متهم هستند که بین سال‌‌های ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان مرتکب جنایات جنگی شده‌اند.

پیش‌تر، ۲۵ سازمان‌ مدافع حقوق بشر در نامه‌ای از دولت استرالیا خواسته‌ بودند که نتیجه کامل تحقیقات در مورد بدرفتاری سربازان استرالیایی در افغانستان را منتشر کند.

۲۵ سازمان استرالیایی، افغان و بین‌المللی در این نامه گفتند از تحقیقاتی که وزارت دفاع استرالیا در زمینه ادعاهای بدرفتاری نیروهای نظامی استرالیا، از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۶ در افغانستان، انجام داده‌، باخبر اند و خواستار نشر بخش غیر محرم آن هستند.

بدرفتاری نیروهای استرالیایی در افغانستان در طول سال‌های اخیر همواره خبرساز بوده‌است؛ ولی تاکنون تحقیقی جدی از سوی دولت‌های دخیل، و یا سازمان‌های بین‌المللی در این مورد انجام نشده‌است. تحقیقی که مدافعان حقوق بشر خواهان نشر آن هستند، تنها تحقیقی است که تا حال انجام شده، ولی گزارش کامل آن هنوز تدوین و منتشر نشده‌است.

چندی پیش شبکه خبری ملی استرالیا در گزارش مفصلی جزئیات رویدادی در سال ۲۰۱۲ را نشر کرد که یک سرباز استرالیایی یک بازداشتی دست‌بسته افغان را به ضرب گلوله کشت چون در طیاره بیشتر از ۶ بازداشتی را نمی‌شد انتقال داد.

در سال ۲۰۱۷ صدها صفحه شواهد تحقیق درباره عملکرد نیروهای ویژه استرالیایی در افغانستان در اختیار شبکه خبری ای‌بی‌سی قرار گرفت و این رسانه‌ بخش‌هایی از این مدارک را که نشان می‌داد این نیروها مردان غیرنظامی و کودکان را در ولایت ارزگان کشته‌اند، منتشر کرد.

همچنین در یکی از این اسناد فوق سری که در ماه جولای سال ۲۰۱۷ منتشر شد، ادعا شده‌است که سربازان استرالیایی یک پسر ۱۴ یا ۱۵ ساله افغان را در سال ۲۰۱۲ کشته‌ و این خبر را پنهان نگه داشته‌اند. همچنین از انجام تحقیقاتی در مورد کشته‌شدن مردی به نام بسم‌الله با فرزند شش ساله‌اش به دست این سربازان در سال ۲۰۱۳، خبر داده شده‌است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.