Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 28074
  پرینتخانه » اقتصادی تاریخ انتشار : 04 نوامبر 2020 - 8:16 |

خبرگزاری رویترز: شاید کمکهای جهانی به افغانستان کاهش یابد

خبرگزاری رویترز: شاید کمکهای جهانی به افغانستان کاهش یابد

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع آگاه گزارش داده که کمک‌های بین‌المللی به افغانستان پس از نشست ژنو که قرار است در ماه آینده برگزار شود، به‌طور چشم‌گیری کاهش خواهد یافت.

بر بنیاد گزارش این خبرگزاری، کشورهای و نهادهای کمک‌کننده بین‌المللی در نشست ژنو به افغانستان خواهند گفت که انتظار کمک‌ کم‌تری را داشته باشد و نیز احتمال شرایط اهدای کمک‌ها سخت‌گیرانه‌تر و مدت‌زمان کمک‌ها را کوتاه‌تر خواهند کرد.

رویترز نوشته است که ایالات متحده؛ بزرگ‌ترین حامی مالی افغانستان، احتمالا جدا از کمک‌های امنیتی و نظامی خود به افغانستان، کمک‌های غیرنظامی فعلی خود را که سالانه به حدود ۸۰۰ میلیون دالر می‌رسد، به صورت چشم‌گیری کاهش خواهد داد.

یکی از منابع به رویترز گفته است که امکان دارد واشنگتن نه‌تنها کمک‌ها را به نصف کاهش دهد؛ بلکه همچنان امکان دارد چرخه چهارساله تعهداتش نسبت به افغانستان را از چهار سال به یک سال کاهش دهد.

دو تن دیگر از این منابع گفته‌اند که سایر اعضای ناتو از جمله بریتانیا و فرانسه درحال بررسی کاهش تعهدات و کمک‌های‌شان هستند و استرالیا قصد دارد تا ۳۰ درصد کمک‌هایش را کاهش دهد.

این رسانه بریتانیایی گفته‌است که وزارت امور خارجه امریکا و وزارت خارجه استرالیا به درخواست برای اظهارنظر پاسخ نداده‌اند و سفارت فرانسه در کابل نیز از اظهارنظر خودداری کرده است.

در همین حال وزارت مالیه کشور اظهارنظر در مورد ارقام کمک‌های بین‌المللی به افغانستان را پیش از وقت دانسته؛ اما گفته است که حکومت افغانستان انتظار ندارد کمک‌ها کاهش یابد.

از طرفی هم فنلند که یکی از سازمان‌دهندگان نشست ژنو است به رویترز گفته است که یک تغییر عمده در کمک‌های بین‌المللی به افغانستان، تغییر در بازنگری‌ کمک‌ها از هر چهار سال یک بار به سالانه است.

چهار سال پیش و در آخرین نشست کشورهای کمک‌کننده به افغانستان در بروکسل، آن‌ها ۱۵.۲ میلیارد دالر کمک را برای حمایت از افغانستان از سال ۲۰۱۷ تا ۲۰۲۰ وعده دادند که معادل ۳.۸ میلیارد دالر در سال است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.