Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 28495
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 13 نوامبر 2020 - 11:10 |

رحمت‌الله نبیل: «فاجعه‌ی خروج ارتش شوروی» تکرار نشود

رحمت‌الله نبیل: «فاجعه‌ی خروج ارتش شوروی» تکرار نشود

رحمت‌الله نبیل، رییس پیشین امنیت ملی و نامزد انتخابات گذشته ریاست جمهوری، در دوره نهم کنفرانس امنیتی هرات، از سناریوهای احتمالی «صلح و جنگ» افغانستان سخن گفت. از دید او، در آینده احتمال «سه سناریو» در افغانستان وجود دارد.

ایجاد «حکومت موقت یا اداره عبوری» با پشتی‌بانی شماری از شخصیت‌های سیاسی، قطع حمایت ایالات متحده امریکا از نیروهای امنیتی افغانستان و سرکوب گروه‌های تروریستی از خاک پاکستان و در نهایت بروز جنگ داخلی و از هم پاشیدن نظام کنونی جمهوریت.

این سیاست‌گر افغانستان باور دارد که با قطع حمایت امریکا از نیروهای امنیتی و دفاعی افغانستان «فاجعه‌ی خروج ارتش شوروی» بار دیگر تکرار خواهد شد و وضعیت کنونی افغانستان نسبت به زمانی‌که ارتش شوروی کشور را ترک کرد، بسیار خطرناک‌تر است.

وی می‌افزاید، طالبان با افزایش خشونت در بخش‌های گوناگون کشور می‌خواهند مردم را وادار کنند به هرقیمتی که شده به «کاهش خشونت یا ایجاد آتش‌بس» تن بدهند و بهایش را بپردازند و قیمت کاهش خشونت از سوی طالبان، ممکن است ایجاد «حکومت موقت یا اداره عبوری» باشد که حکومت جدید امریکا آن را تضمین کند.

رحمت‌الله نبیل عقیده دارد، برخی از چهره‌های سیاسی که از حکومت کنونی ناراضی هستند، به گونه‌ای می‌خواهند نظام را «دور بزنند» و در پشت صحنه از ایجاد حکومت موقت یا اداره عبوری پشتی‌بانی می‌کنند.

این نامزد پیشین انتخابات ریاست جمهوری افزود، افراد و چهره‌های سیاسی که از «حکومت موقت و اداره عبوری» پشتی‌بانی می‌کنند، از پی‌آمدهای ناگوار آن اطلاع ندارند و حکومت موقت ممکن است سبب فروپاشی نظام جمهوریت و ایجاد نظامی بینابین میان «جمهوریت و امارت» شود.

آقای نبیل می‌افزاید، در شرایط کنونی گروه‌های تروریستی از جمله داعش، القاعده، تحریک اسلامی اوزبیکستان، جنگ‌جویان وابسته به گروه «فاطمیون» و برخی گروه‌های تروریستی دیگر در افغانستان فعالیت دارند و این می‌تواند سبب گسترش دامنه جنگ داخلی احتمالی شود.

ختم حمایت جامعه جهانی و نیروهای خارجی از نظامیان افغانستان و تعهد پاکستان به هدف ایجاد فضای لازم برای نیروهای خارجی در خاک این کشور به هدف اجرای عملیات‌ بر ضد گروه‌های تروریستی به ویژه شبکه القاعده، بخش دیگری از سناریوی احتمالی می‌باشد.

به گفته‌ی او، طالبان برای جلب حمایت امریکا و این که نشان دهند به توافق‌نامه صلح امریکا – طالبان پای‌بند هستند، همکاری استخباراتی را با نیروهای خارجی برای آماج قرار دادن نیروهای وابسته به شبکه القاعده آغاز کرده‌اند.

آقای نبیل باور دارد، اگر نخبه‌گان سیاسی حوزه جمهوریت نتوانند سناریوهای احتمالی «اول و دوم» را به خوبی مدیریت کنند، احتمال سناریوی «سوم» وجود دارد و در آن صورت ممکن است افغانستان وارد یک جنگ داخلی تمام‌عیار و گسترده شود.

وی پافشاری دارد که باید تعریف «واضح و همه‌شمول» و «اجماع کلی» در مورد مسأله «جنگ و صلح» میان جریان‌های سیاسی حوزه جمهوریت، افرادی که هم‌سو با حکومت هستند و جریان‌هایی که به لحاظ سیاسی مخالف حکومت هستند، ایجاد شود.

رحمت‌الله نبیل تصریح می‌کند که او برای سناریوهای احتمالی راه‌کار نیز دارد و پیشنهادهایش را در قالب «۳۳ صفحه» با تمام جزییات با رییس جمهور در میان گذاشته است و او نگران روزی است که نیروهای خارجی حمایت از نیروهای امنیتی افغانستان را کاهش دهند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.