Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 28362
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 10 نوامبر 2020 - 16:11 |

طالبان به دولت بایدن: به توافق دوحه پایبندیم

طالبان به دولت بایدن: به توافق دوحه پایبندیم

گروه طالبان در موضع‌گیری تازه خود در مورد پیروزی جو بایدن، انتخابات و تغییر مقامات امریکایی را موضوع داخلی آن کشور خوانده و گفته‌است که به توافق‌نامه دوحه متعهد است.

به گزارش خبرگزاری پامیر، این گروه، امروز (سه شنبه، ۲۰ عقرب) با نشر اعلامیه‌ای گفته‌است که توافق دوحه «وثیقه خوبی برای پایان‌یافتن جنگ و آینده خوب هر دو کشور است».

طالبان گفته که «خروج همه نیروهای خارجی از افغانستان، عدم مداخله و همچنین عدم استفاده از خاک افغانستان بر ضد امریکا به نفع هر دو ملت و کشور است».

در اعلامیه طالبان آمده‌است: «ما به توافق‌نامه متعهد هستیم و آن را اساسی خوب برای حل معضل افغانستان می‌دانیم و این را ترجیح می‌دهیم که مشکل داخلی نیز از راه دیالوگ و مذاکرات حل شود.»

این گروه همچنین گفته‌است که در آینده به شمول امریکا با همه کشورها خواهان روابط مثبت است.

پیش از این، سخنگوی طالبان نیز در گفتگو با رسانه‌ها از دولت آینده امریکا خواسته‌بود که به توافق‌نامه‌ای که این گروه با دولت دونالد ترامپ امضا کرده، پایبند بماند.

از جانب دیگر، مقام‌های حکومت افغانستان از دولت بایدن می‌خواهند که روند طی‌شده صلح افغانستان را دوباره بازنگری کند.

سرور دانش؛ معاون دوم ریاست جمهوری دیروز در نشستی گفت که طالبان با مبنا قراردادن توافق‌نامه صلحی که با امریکا امضا کرده، مذاکرات قطر را به بن‌بست مواجه کرده‌اند.

دانش افزود: «حکومت افغانستان موافقت‌نامه دوحه را نه امضا کرده، نه تایید کرد و نه طرف بوده‌است و از نگاه حقوقی، حکومت مسئولیتی در قبال آن ندارد.»

این موضع‌گیری‌های طالبان و حکومت افغانستان در حالی رد و بدل می‌شود که برنامه دولت بایدن در مورد صلح افغانستان تاکنون روشن نیست.

او هنوز در مورد توافق ترامپ و طالبان، اظهار نظری نکرده‌؛ اما باری گفته‌است که به جنگ‌های بی‌پایان پایان می‌دهد.

آقای بایدن همچنین در زمانی که معاون باراک اوباما بود، یکبار به حامد کرزی گفته‌بود که طالبان مشکل شماست و القاعده مشکل ما. او تصریح کرده‌بود که طالبان، دشمن امریکا نیستند.

امریکا به رهبری ترامپ با طالبان به تاریخ ۲۹ فبروری سال جاری میلادی در دوحه پایتخت قطر توافق‌نامه صلح امضا کرد؛ توافق‌نامه‌ای که زمینه خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و آغاز مذاکرات بین الافغانی را فراهم کرد.

در حال حاضر، خروج تدریجی نیروهای امریکایی از افغانستان ادامه دارد و مذاکرات بین الافغانی نیز پس از ماه‌ها تاخیر، ۵۰ روز پیش در قطر آغاز شد؛ اما تاکنون اصول کاری آن مشخص نیست و با بن‌بست مواجه شده‌است.

از طرف دیگر، جنگ در افغانستان شدت گرفته و حکومت می‌گوید، طالبان به صلح بی‌باور هستند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.