Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 28376
  پرینتخانه » سیاسی تاریخ انتشار : 10 نوامبر 2020 - 18:25 |

غنی در نشست سران شانگهای: تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت، فقط سبب دوام جنگ می‌شود

غنی در نشست سران شانگهای: تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت، فقط سبب دوام جنگ می‌شود

به گزارش خبرگزاری پامیر، محمداشرف غنی، رییس جمهور، عصر روز سه‌شنبه، بیستم عقرب، در نشست مجازی رهبران سازمان همکاری شانگهای سخنرانی کرد.

غنی در این نشست گفت، نظرسنجی‌های متعددی که تاکنون انجام شده‌، نشان می‌دهد که ۷۵ تا ۸۵ درصد مردم از جمهوریت حمایت می‌کنند. به گفته غنی، در این نظرسنجی‌ها تنها چهار تا هشت درصد مردم از طالبان حمایت کرده‌اند. او با اشاره به این موضوع، تأکید کرد که تحمیل اراده اقلیت بر اکثریت مطلق، می‌تواند فقط منجر به درگیری طولانی‌مدت شود.

آقای غنی در این سخنرانی به مسایل متعدد از جمله روند صلح کشور پرداخت و گفت با وجود چالش‌های گسترده که دامن‌گیر افغانستان است، اما به صلح به عنوان یک اولویت نگاه می‌کند.

غنی افزود که برای شروع مذاکرات صلح با طالبان، با اتخاذ تصمیم‌های سخت به عنوان رییس جمهور یک کشور و عضو جامعه، شهامت کرده است.

محمداشرف غنی هم‌چنان با ابراز تأسف گفت که تعهد کاهش خشونت و آتش‌بس جامع اما تحقق نیافته، بلکه خشونت‌ها از سوی طالبان افزایش نیز یافته است.

او از حمله بر دانشگاه کابل یاد کرد که در آن ده‌ها دانشجو کشته و زخمی شدند. غنی گفت که این حمله فارغ از این‌که مسوولیت آن را چه کسی برعهده گرفته است، غیرانسانی است.

رییس جمهور غنی گفت، جمهوریت و اصول حقوق برابر شهروندان که در قانون اساسی درج است، زمینه‌های ادغام مسالمت‌آمیز طالبان در سیاست، اقتصاد و جامعه افغانستان دموکراتیک را فراهم می‌کند.

محمداشرف غنی گفت که احترام به حاکمیت، یک اصل اساسی سازمان همکاری شانگهای است و از این رو از اعضای این سازمان می‌خواهد تا از روند صلح پایدار در چهارچوب جمهوری اسلامی افغانستان حمایت کند.

غنی افزود که اخلال در نظم قانون اساسی افغانستان پی‌آمدهای منفی گسترده‌ای برای سازمان همکاری شانگهای خواهد داشت و سبب اختلال در سیستم اقتصادی اروپا، آسیا و هم‌چنان گسترش شبکه‌های تروریستی و جنایی می‌شود.

غنی توضیح داد که اصل سیاست خارجی افغانستان دخیل نشدن در اختلافات است و با چندجانبه‌گرایی منافع و روابط خود را با منطقه و جهان گسترش می‌دهد.

رییس جمهور غنی در نشست سران سازمان‌ همکاری شانگهای گفت، با موج پنجم تروریسم بین‌المللی روبه‌رو هستیم که با شبکه‌های تروریستی و سازمان جرمی به ویژه قاچاق‌چیان مواد مخدر و انسان ارتباط تنگاتنگ دارد.

به گفته‌ی او، این موضوع سبب شده است که جنگ نامتعارف ادامه یابد و صلح به چالش کشیده شود.

غنی اطمینان داد که افغانستان قادر به گسترش همکاری با اعضا و ناظران سازمان همکاری شانگهای برای مبارزه با تروریسم و مواد مخدر است.

رییس جمهور غنی گفت که نیروهای ویژه امنیتی افغانستان اعم از پولیس و ارتش، تنها ۱۰ درصد از کل نیروهای مسلح را تشکیل می‌دهند، اما ۴۸ درصد بودجه برای آن‌ها هزینه می‌شود و ۹۸ درصد عملیات نظامی را مستقلانه اجرا می‌کنند.

غنی بر لزوم همکاری دولت با دولت در چهارچوب منطقه‌ای و جهانی برای مبارزه با شبکه‌های جرمی و تروریستی، تأکید کرد.

رییس جمهور غنی در پایان تأکید کرد که ایجاد صلح زمینه ادغام آواره‌گان و مهاجران را فراهم می‌کند و برای از بین بردن فقر و رسیدن به رفاه، به ظرفیت قوی و دولت پویا نیاز است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.