Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 28934
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 29 آوریل 2021 - 16:08 |

خروج نیروهای خارجی؛ ارتش امریکا در افغانستان موشک مستقر می‌کند

خروج نیروهای خارجی؛ ارتش امریکا در افغانستان موشک مستقر می‌کند

ارتش ایالات متحده‌ی امریکا برای محافظت از نیروهای خارجی در هنگام خروج از افغانستان، سیستم موشکی توپخانه‌ای با تحرک بالا (HIMRS) را در این کشور مستقر می‌کند.

ارتش امریکا در تویتی گفته است که این موشک‌ها از کویت به افغانستان منتقل می‌شود و ۴۳ مایل برد دارد و از دقت بالا در شب و روز نیز برخوردار است.

براساس اعلام ارتش این کشور، این موشک‌ها سبک، قابل پرتاب از موتر و چندتایی است.

ارتش امریکا در حالی از استقرار این موشک‌ها در افغانستان خبر می‌دهد که پیشتر شبکه‌ی خبری سی‌ان‌ان به نقل از منابع رسمی خود در وزارت دفاع امریکا گزارش کرده بود که این کشور برای محافظت از نیروهای خارجی در هنگام خروج از افغانستان، ۶۵۰ سرباز جدید به این کشور اعزام می‌کند.

به گزارش سی‌ان‌ان، لوید جیمز آستین، وزیر دفاع امریکا با اعزام این تعداد نیرو به افغانستان، موافقت کرده است.

همچنان سی‌ان‌ان گفته بود که این نیروها دارای هواپیمای ویژه خواهند بود تا بتواند آنان را به تمام نقاط افغانستان انتقال دهد. همچنان جنگنده‌های AC-130 نیز این نیروها را در هنگام مأموریت‌شان در افغانستان پوشش هوایی خواهد داد.

همزمان با این، لوید جیمز آستین زمان استقرار یک کشتی هواپیمابر را در منطقه تمدید و استقرار بمب‌افکن‌ها در منطقه را تصویب کرده است.

چهار روز پیش اسکات میلر، فرمانده عمومی نیروهای امریکایی و ناتو در افغانستان گفته بود که روند تخلیه‌ی پایگاه‌های نیروهای خارجی در این کشور آغاز شده است.

به گفته‌ی او، تمامی این پایگاه‌ها به نیروهای افغان واگذار می‌شود.

براساس توافق‌نامه‌ی دوحه که میان امریکا و طالبان امضا شده است، قرار بود تمامی نیروهای خارجی تا اول ماه می افغانستان را ترک کنند، اما امریکا و ناتو اعلام کرده‌اند که خروج از افغانستان با پنج ماه تأخیر در ۱۱ سپتامبر سال جاری میلادی تکمیل خواهد شد.

در حال حاضر، به‌شمول ۲۵۰۰ نظامی امریکایی، نزدیک به ۹۶۰۰ نظامی ناتو در افغانستان حضور دارند. این نظامیان به نیروهای امنیتی و دفاعی افغان آموزش و مشوره می‌دهند.

مقام‌های دولت افغانستان در پاسخ به نگرانی‌ها در مورد آینده‌ی افغانستان پس از خروج نظامیان خارجی از این کشور، گفته‌اند که نیروهای امنیتی و دفاعی افغان توانایی دفاع مستقلانه از کشور و مردم‌شان را دارند.

طالبان اما ضمن استقبال از خروج نظامیان خارجی از افغانستان، تأخیر در این روند را نقض توافق‌نامه‌ی دوحه دانسته‌اند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.