Thursday, 28 March , 2024
امروز : پنج شنبه, ۹ حمل , ۱۴۰۳ - 19 رمضان 1445
شناسه خبر : 28834
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : 26 آوریل 2021 - 16:06 |

قدس، محور همگرایی مسلمانان

قدس، محور همگرایی مسلمانان

دو رویداد مرتبط با قدس، شامل به رسمیت شناخته‌شدن بیت المقدس به حیث پایتخت رژیم اسراییل(معاملۀ قرن) ازیک سو وعادی‌شدن روابط شماری ازکشورهای عربی ازجمله امارات متحدۀ عربی با اسراییل، از سوی دیگر، ازمهمترین رویدادهای مرتبط با قدس وجنگ تاریخی فلسطین – اسراییل درپنج سال اخیر به شمار می‌رود. این دو رویداد، شرایط را برای مردم فلسطین که درچندین دهۀ گذشته با جنگ وخشونت دست وپنجه نرم می‌کنند وانتظار می‌کشند که درسایۀ یک حکومت مستقل اسلامی زندگی کنند، دشوارتر کرده است.
پیامدهای سیاسی این دو مسئله، مردم فلسطین را بیشتر ازپیش درمعرض خشونت وکشتار بیرحمانۀ نظامیان اسراییلی قرار داده است. ازاین پس، با وجود به رسمیت شناخته‌شدن رویکرد توسعه طلبی رژیم اسراییل درکرانه باختری از سوی امریکا، شهرک‌سازی این رژیم در سرزمین‌های اشغالی که هر روزه فضای زندگی را برای شهروندان فلسطینی تنگ‌تر می‌کند، ادامه خواهد یافت وباشندگان این سرزمین را بیش ازپیش درمعرض خشونت وکشتار قرار خواهد داد.
به همین دلیل، رویدادهای یاد شده، موجب خشم ونفرت گستردۀ مسلمانان را درسطح جهان فراهم کرده است. هم اکنون مسلمانان دریافته اند که مقصر ادامۀ اشغال فلسطین وکشتار مسلمانان درسرزمین‌های اشغالی نه تنها کشورهای غربی بلکه شماری از کشورهای عربی است که زیر نقاب اسلام ودفاع ازارزش‌های اسلامی با بزرگترین میراث معنوی و تاریخی مسلمانان معامله کرده اند.
این دومسئله هرچند درکوتاه مدت از نظر سیاسی واقتصادی برشهروندان فلسطینی دشوار تمام شده و رویای تشکیل دولت مستقل فلسطین را به عقب خواهد انداخت اما درذهنیت جمعی مسلمانان نتیجه برعکس داشته و همگرایی اسلامی را برای دفاع از فلسطینیان تقویت خواهد بخشید.
هرچند غرب ورژیم اسراییل توانسته اند شماری از دولت‌های اسلامی را در حمایت از داعیۀ فلسطین به عقب نشینی وادار کنند. تطمیع رژیم‌های وابسته وغیر مردمی وتضمین‌های غرب برای دوام حکومت‌های استبدادی این رژیم‌ها در عقب نشینی آنها از حمایت داعیه فلسطین نقش قابل توجهی داشته است اما غرب واسراییل نتوانسته اند صدها میلیون مسلمانی که قدس را نخستین قبله ومیراث مشترک دینی و تاریخی خود میدانند را به عقب نشینی ازداعیه فلسطین ودست برداشتن ازحمایت معنوی از مردمان این سرزمین وادار کنند. از نظر مسلمانان فلسطین به عنوان نخستین قبلۀ شان با توجه با آنکه این منطقه در نزدیک به یک قرن گذشته دراشغال رژیم اسراییل قرار دارد ازاهمیت نخستین برخوردار است و آزادی آن پیوسته از اولویت برخوردار خواهد بود. امروزه هر حرکت وجنبش غیر وابسته به غرب و دارای شاخصه‌های اسلامی که در جوامع اسلامی سر برمی‌آورند بیش از هرچیزی بر اهمیت مسئله فلسطین پافشاری می‌کند.
هرچند تبانی غرب با تعدادی از کشورهای اسلامی زمینۀ رشد جنبش‌های اسلامی بیگانه‌ستیز را دراین کشورها مختل کرده است. دستکم در سه دهه گذشته اکثر جنبش‌های که با نمادهای اسلامی درجهان اسلام سربر‌آورده اند به دلیل ید طولانی غرب در سازماندهی ورشد آنها، درمسیر دور ساختن افکار مسلمانان از قضیه فلسطین تلاش کرده اند که از این میان از القاعده، طالبان وداعش و ده‌ها گروه خشن میتوان نام برد که زیرنام تحکیم ارزش‌های اسلامی به فعالیت آغاز کرده اند اما درحقیقت آلۀ دست غرب وسازمان‌های جاسوسی کشورهای ضد همگرایی مسلمانان بوده و هستند. با این حال اما حرکت ها وجنبش‌های دارای ماهیت اسلامی نیز درجهان اسلام درسال‌های اخیر روبه رشد بوده است. ازاین میان، رشد روحیه همگرایی اسلامی با مردم فلسطین را در عراق، لبنان، سوریه، یمن، جمهوری اسلامی ایران، پاکستان وترکیه میتوان نام برد. حرکت‌های نوین اسلامی دراین کشورها به نفع داعیه فلسطین ودفاع از مردم فلسطین در برابر رژیم مستبد ومتجاوز اسراییل علی‌رغم سرسپردگی برخی کشورهای عربی به غرب واسراییل، نوید بخش آینده روشن برای مردم فلسطین از یک سو و جهان اسلام از سوی دیگر خواهد بود.
درشرایطی که غرب طعم همگرایی را چشیده است و مفاد همگرایی درسایر مناطق جهان نیز کاملا مشهود ومبرهن است، کشورهای اسلامی برای بیرون رفت ازچالش‌ها ومشکلات فعلی ازجمله دور باطل خشونت که اکثر این کشورها را فراگرفته است، به همگرایی بی پیشینه ضرورت دارد. آغاز گفت وگوها برای بهبود روابط میان ایران و عربستان سعودی که به دور ازچشم رسانه‌ها در عراق آغاز شده است نوید‌بخش بهبود این همگرایی درجهان اسلام است. هرچند عادی شدن روابط امارات متحده عربی وکویت با اسراییل بذر ناامیدی را درپیوند به داعیه تشکیل دولت مستقل در فلسطین میان مسلمانان کاشت اما ادامه گفت وگوهای ایران وعربستان می‌تواند این ناامیدی را خنثا کرده وبه بهبود همگرایی مسلمانان درپیوند به مسئله فلسطین بیانجامد.
با توجه به اهمیت تاریخی و معنوی قدس درجهان اسلام وبه رغم جنبش جهانی که درپیوند به قدس پس از نام‌گذاری هفتۀ آخر ماه رمضان به نام روزجهانی قدس دراین پیوند به راه افتاده است، این مسئله میتواند نقطه عطفی برای همگرایی بیشتر میان کشورهای اسلامی درزمینه‌های اقتصادی، نظامی وسیاسی باشد. همگرایی یاد شده چه در حمایت از داعیه تشکیل دولت مستقل در فلسطین و چه برای بیرون کشیدن کشورهای اسلامی ازدرون چالش‌های موجود ضرورت جدی تلقی می‌شود.
همگرایی یاد شده همچنان می‌تواند زمینه بروز ورشد گروه‌های خشونت‌طلب که به دست غرب درکشورهای اسلامی ساخته می‌شود را نیز خنثا کند. فلسطین از یک سو یاد آور مبارزات تاریخی مسلمانان است، از سوی دیگر وحدت وهمگرایی اسلامی(اشداء علی کفار ورحماء بینهم) را به نمایش می‌گذارد. تقویت همگرایی مسلمانان درمحور مسئله قدس وفلسطین درکاهش میزان خشونتی که امروزه به نام اسلام و به دست سازمان‌های جاسوسی غرب درکشورهای اسلامی به راه افتاده است، نیز موثر واقع شود.
نویسنده: محمد نصیر صالح

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.