Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 29028
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, فرهنگی تاریخ انتشار : 03 می 2021 - 10:39 |

اعلامیۀ مشترک کشورهای غربی: محدودیت فراروی آزادی بیان درافغانستان پذیرفتنی نیست

اعلامیۀ مشترک کشورهای غربی: محدودیت فراروی آزادی بیان درافغانستان پذیرفتنی نیست

نمایندگان دیپلماتیک چهارده کشور وسازمان بین المللی درافغانستان با صدور یک اعلامیۀ مشترک خواهان حفظ و تقویت آزادی بیان درافغانستان شده اند.

دفترهای نمایندگی کشورهای امریکا، بریتانیا، سویدن، ناروی، نیوزلند، ایتالیا، جرمنی، فرانسه، فنلند، دانمارک، کانادا، استرالیا، ملل متحد واتحادیه اروپا به مناسبت روزجهانی آزادی بیان امروز(دوشنبه، سیزدهم ثور) یک اعلامیۀ مشترک صادر کرده است.

در این اعلامیه، برحفظ و تقویت آزادی بیان و رسانه‌های آزاد درافغانستان تأکید شده است. بنابراین اعلامیه، آزادی بیان و رسانه‌های آزاد یکی از مهمترین دستاوردهای شهروندان افغانستان در ۲۰ سال اخیر است ونباید این دستاورد ازبین برود.

دراعلامیۀ آمده است که کشورهای یاد شده درکنار خبرنگاران افغانستان قرار دارد برای تقویت آزادی بیان با آنان همکاری خواهند کرد.

بنا براین اعلامیۀ مشترک رسانه‌های آزاد در روند صلح برای اقناع کسانیکه به این پروسه باور ندارند بسیار موثر است، ازاین رو حکومت افغانستان باید برای تقویت رسانه‌های آزاد دراین کشور تلاش کند.

براساس این اعلامیۀ مشترک، هر نوع محدودیتی فراروی آزادی بیان، خبرنگاران ورسانه‌های آزاد دراین کشور پذیرفتنی نخواهد بود.

بخشی ازاعلامیه با کشتار هدفمند خبرنگاران درکشور کرده است. براساس آن، قتل‌های هدفمند یاد شده جنگ مستقیم با آزادی بیان ورسانه‌های آزاد است وباید برای پیشگیری ازآن اقدام شود.

این درحالی است که قتل‌های هدفمند درافغانستان که عمدتا خبرنگاران را هدف قرار می‌دهد در جریان دوسال گذشته افزایش یافته است، مشخص نیست که چه گروهی پشت این حمله‌ها قرار دارد اما نهادهای امنیتی افغانستان وسازمان ملل متحد، طالبان را دراین حمله‌ها مقصر می‌دانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.