Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 29560
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 27 می 2021 - 10:11 |

بنون سوان: با خروج نیروهای امریکایی، چالش‌های دوره‌ی نجیب‌الله تکرار خواهد شد

بنون سوان: با خروج نیروهای امریکایی، چالش‌های دوره‌ی نجیب‌الله تکرار خواهد شد

بنون سوان، نماینده‌ی پیشین سازمان ملل‌متحد در امور افغانستان و پاکستان، به تازگی در سخنانی گفته که با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان، دولت محمداشرف غنی با چالش‌های مشابه دوره‌ی نجیب‌الله مواجه خواهد شد.

به گزارش آژانس خبری پامیر، آقای سوان در مصاحبه با دویچه وله، افزوده است: زمانی‌که نیروهای بین‌المللی از افغانستان بیرون شوند، ائتلاف‌های جدیدی در این کشور شکل خواهد گرفت.

او در پاسخ به این سوال که آیا تاریخ افغانستان درحال تکرار شدن است؟ گفت:«متاسفانه بله. بیایید واضح صحبت کنیم. رییس‌جمهور نجیب‌الله از سوی شوروی سابق و روس‌ها تنها گذاشته شد. پس از امضای موافقت‌نامه ژنو کمک‌های‌شان را به دولت نجیب‌الله متوقف کردند. در واقع آنان حتی به توافقات‌شان مبنی بر همکاری‌های بشری با حکومت هم احترام نکردند.»

او وضعیت کنونی افغانستان را به دوران نجیب‌الله تشبیه کرد و تاکید ورزید که دولت کنونی هم از سوی کسانی‌که حمایت می‌شد، رها شده است؛ در گفت‌وگوهای صلح با طالبان و گفت‌وگوهای دوجانبه، دولت در حاشیه قرار گرفته و نظاره‌گر وضعیت است که چه اتفاقی می‌افتد.

سوان به صراحت بیان کرد:«دکتر نجیب در آن روزها آماده قربانی برای صلح افغانستان بود. چون همه می‌گفتند تا زمانی که نجیب باشد، صلح نمی‌آید. او گفت من این فرصت را برای‌شان می‌دهم که بدون حضور من صلح کنند تا از من به عنوان بهانه استفاده نکنند.»

به گفتۀ نماینده‌ی سوان، داکتر نجیب‌الله حاضر بود که به‌خاطر صلح بمیرد، ولی بدبختانه افراد خودش به او خیانت کردند.

بنون سوان از سال ۱۹۹۱ تا ۱۹۹۲ نمایندهی سازمان ملل در امور افغانستان و پاکستان بود. او در آن سال‌ها مسوولیت مذاکرات صلح میان حکومت دکتر نجیب‌الله، رییس‌جمهور چپگرا و گروه‌های مجاهدین را به عهده داشت.

با این حال، محمداشرف غنی رییس‌جمهوری افغانستان پیش از این در یک سخنرانی به تصمیم داکتر نجیب‌الله در مورد چگونگی ایجاد دولت موقت پس از دست‌یابی به صلح اشاره کرده بود. رییس‌جمهور گفته بود که او اشتباه داکتر نجیب را تکرار نخواهد کرد.
آژانس خبری پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.