Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29605
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 29 می 2021 - 16:47 |

حمدالله محب براساس منابع استخباراتی: رهبر طالبان لادرک و هیچ بیانیه‌ای صادر نکرده است

حمدالله محب براساس منابع استخباراتی: رهبر طالبان لادرک و هیچ بیانیه‌ای صادر نکرده است

حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت افغانستان می‌گوید که بر اساس تایید منابع استخباراتی، ملاهیبت‌الله رهبر گروه طالبان از یک سال بدین‌سو لادرک و هیچ‌ بیانیه‌ای صادر نکرده است.

به گزارش آژانس خبری پامیر، آقای محب، امروز شنبه(۸ جوزا) در یک نشست خبری در کابل گفت که در این مدت(یک سال) رهبر طالبان در هیچ جایی و به هیچ مناسبی صحبت نکرده است.

حمدالله محب، با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح، افزود:«طالبان تا هنوز حاضر نشده در نشست استانبول شرکت کنند؛ ما طرفدار صلح استیم و به همین خاطر هیات مذاکراتی دولت در دوحه منتظر گفت‌وگو هستند؛ اما باداران طالب تا هنوز به این گروه اجازه نداده اند تا صلح کند و به‌همین خاطر به جنگ تاکید دارند.»

به گفته‌ی محب، جنگجویان طالبان باید بدانند که رهبران‌شان برای رسیدن به قدرت به جنگ ادامه می‌دهند، در حالی که ادامه جنگ آن‌ها هیچ‌گونه مشروعیت ندارد. آن‌ها فکر می‌کنند که از طریق جنگ می‌توانند به یک راه حل برسند و غیر از جنگ چیزی نمی‌شناسند.

مشاور امنیت ملی، با اشاره به چگونگی روابط کابل-اسلام‌آباد، تاکید ورزید که مذاکرات در سطح استخبارات دو کشور ادامه دارد اما این مذاکرات نتیجه‌ی مطلوب نداشته است.

او با بیان این‌که، اسلام‌آباد به‌جای حمایت از طالبان به فکر بهبود روابط با حکومت افغانستان باشد، گفت: دولت افغانستان انتظار دارد تا پاکستان به‌جای حمایت از گروه‌های تروریستی به روابط خود با دولت افغانستان فکر کند و انرژی خود را در تحکیم روابط حسنه و دولت‌محور به مصرف برساند.

در همین حال، یاسین ضیا رییس ستاد ارتش وزارت دفاع ملی در مورد اوضاع امنیتی در این نشست خبری افزود که عملیات نیروهای ارتش در سراسر کشور جریان دارد. او ادامه داد که تمرکز بیشتر روی عملیات هوایی و سایر عملیاتی‌ است که کم‌ترین هزینه و بیشترین دست‌آورد را داشته باشد.

یاسین ضیاح تصریح کرد که طی چند هفته اخیر، مشکلات امنیتی در چهار ولسوالی به وجود آمد که نهادهای امنیتی به‌خاطر جلوگیری از تلفات نیروهای امنیتی، از این ولسوالی‌ها عقب‌نشینی کردند؛ اما با تغییر شیوه، به‌زودی این مناطق پس گرفته خواهد شد.

روابط فامیلی القاعده و طالبان

از سوی هم، احمدضیا سراج رییس عمومی امنیت ملی در این نشست خبری پیرامون رویداد تروریستی اخیر بر مکتب سیدالشهدا در غرب کابل، صحبت کرده، گفت که ماموران این ریاست به عامل اصلی این رویداد نزدیک شده و در آینده‌ی نزدیک، عاملین آن به مردم افغانستان معرفی خواهند شد.

رییس عمومی امنیت ملی پیرامون فعالیت‌های شبکه القاعده در افغانستان معلومات داد که این شبکه مدتی فعالیتی در این کشور نداشت اما تغییرات اخیر، مجددا افراد شبکه القاعده را روی صحنه آورده است.

احمدضیا سراج با اشاره به روابط گروه طالبان و القاعده تاکید کرد که درحال حاضر پیوند این دو گروه از مرز روابط ایدیولوژیکی گذشته، به روابط فامیلی و دوستی ارتقا یافته است؛ به‌همین خاطر، فعالیت‌های آن‌ها جداناپذیر هستند.

رییس عمومی امنیت ملی، خاطرنشان کرد که اگر طالبان با امضای هرگونه توافق‌نامه بخواهند این روابط را قطع کنند، بازهم نمی‌توانند.

با این حال، طی چند ماه پسین، در اجرای عملیات نیروهای امنیتی در ولایت هلمند، شمار زیادی از جنگ‌جویان القاعده که در صفوف طالبان بودند، کشته شده‌اند.
آژانس خبری پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.