Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 29084
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 04 می 2021 - 15:43 |

رییس جمهور: طالبان باید انتخاب کنند که با خروج نیروهای خارجی صلح می‌کنند یا به جنگ ادامه می‌دهند

رییس جمهور: طالبان باید انتخاب کنند که با خروج نیروهای خارجی صلح می‌کنند یا به جنگ ادامه می‌دهند

اشرف غنی رییس جمهور افغانستان می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان انتخاب به دست طالبان خواهد بود که صلح می‌کنند یا به جنگ ادامه می‌دهند.

آقای غنی امروز(سه‌شنبه، چهاردهم ثور) دریک مقاله در نشریۀ امریکایی(فارن افیرس) می‌نویسد که خروج نیروهای خارجی از افغانستان خطرهای را متوجه کشور کرده است اما همزمان فرصت‌های خوبی را برای شهروندان افغانستان مهیا کرده است.

آقای غنی می‌نویسد که همزمان با مسئلۀ خروج نیروهای خارجی باید روند صلح کشور به نتیجه برسد ویک حکومت صلح شکل بگیرد. به بیان رییس جمهور، وی به تکمیل دورۀ ریاست جمهوری‌اش علاقه‌مند نیست و به هدف موفقیت روند صلح حاضر است پیش از دورۀ قانونی به حکومتش پایان دهد.

او می‌نویسد که این حکومت صلح که طالبان نیز درآن شامل خواهد بود باید پروسۀ ادغام طالبان در سطوح مختلف دولت وجامعه مدریت کند. به بیان او این اقدام برای حکومت آیندۀ افغانستان دشوار اما عملی خواهد بود.

رییس جمهور خاطر نشان می‌سازد که پس از خروج نیروهای خارجی از افغانستان بهانۀ‌یی برای طالبان برای ادامۀ جنگ زیرنام جهاد باقی نخواهد ماند. به گفتۀ او این گروه وحامی خارجی‌اش(پاکستان) باید انتخاب کنند که با مردم افغانستان به جنگ ادامه خواهند داد یا آنکه با شهروندان کشور صلح می‌کنند.

آقای غنی یاد آور می‌شود که طالبان اگر بخواهند به جنگ علیه شهروندان افغانستان ادامه دهند نیروهای امنیتی و دفاعی کشور علیه این گروه خواهد جنگید. به گفتۀ او این نیروها نسبت به هفت سال پیش به مراتب ظرفیت بیشتر دریافت کرده است.

این اظهارات درحالی مطرح می‌شود که تاکمتر از پنج ماه دیگر قرار است نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند. وزیر خارجۀ امریکا می‌گوید واشنگتن همزمان با خروج نیروها با تلاش‌های دیپلماتیک برای موفقیت روند صلح افغانستان تمرکز می‌کند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.