Wednesday, 24 April , 2024
امروز : چهارشنبه, ۵ ثور , ۱۴۰۳ - 16 شوال 1445
شناسه خبر : 29468
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 24 می 2021 - 14:09 |

سازمان عفو بین‌الملل: حقوق کامل زنان با موانع بزرگی مواجه شده است

سازمان عفو بین‌الملل: حقوق کامل زنان با موانع بزرگی مواجه شده است

هم‌زمان با خروج نیروهای امریکایی از افغانستان و شکست گفتگوهای صلح، سازمان عفو بین‌الملل ابراز نگرانی کرده که با محدود شدن مشارکت زنان در گفتگوهای صلح، دست‌آوردهای زنان افغان با تهدید مواجه شده است.
به گزارش آژانس خبری پامیر، این سازمان پس از ظهر روز یک‌شنبه(۲ جوزا) در اعلامیه‌یی افزوده که با بیرون شدن کامل نیروهای خارجی از افغانستان و بن‌بست گفتگوهای صلح، چشم‌انداز زنان و دختران افغان در یک مرحله‌ی حساسی قرار گرفته است.
در اعلامیه سازمان عفو بین‌الملل آمده است:«افغانستان در نقطه‌ی اوج است. در حالی که گفت‌وگوهای صلح متزلزل می‌شود، درگیری‌ها روزانه جان غیرنظامیان را می‌گیرد. در کنار خروج قریب‌الوقوع نیروهای بین‌المللی، افغانستان به سوی نتیجه‌ای پیش می‌رود که پیشرفت بیش از بیست سال زنان و دختران را تهدید می‌کند.»
سازمان عفو بین‌الملل، از حکومت افغانستان و شرکای بین‌المللی آن خواسته است که حقوق زنان و دو دهه موفقیت آنان را در گفت‌وگوهای صلح با طالبان مبادله نکنند.
بر اساس اعلامیه، در زمان حاکمیت طالبان در سال‌های ۱۹۹۶ تا ۲۰۰۱ میلادی، زنان افغان زیر محدودیت شدیدی قرار داشتند و با ممنوعیت کار در خارج از خانه و حضور در اجتماع بدون محرم روبه‌رو بودند. زنان و دختران از دست‌رسی به آموزش و مراقبت‌های صحی محروم بودند و هنوز هم در مناطقی که تحت حاکمیت طالبان است، این محرومیت وجود دارد.
سازمان عفو بین‌الملل، گفته است که از سال ۲۰۰۱ میلادی به این طرف، حقوق زنان به گونه‌ی قابل توجهی بهبود یافته و اکنون ۳٫۳ میلیون دختر در آموزش و پرورش مشغول اند و در بخش‌های سیاسی، اقتصادی و اجتماعی حضور فعال دارند و با وجود درگیری‌های دوام‌دار، زنان افغان به وکالت، داکتری، آموزگاری، روزنامه‌نگاری، ورزش و بخش‌های دفاعی و امنیتی مشغول استند.
سازمان عفو بین‌الملل با اشاره به گفت‌وگوی صلح در سال ۲۰۲۰، گفته است که در ترکیب هیات ۲۱ نفری حکومت افغانستان فقط چهار زن حضور داشت و در هیئت طالبان هیچ زنی حضور نداشت و در نشست صلح مسکو که در باره‌ی افغانستان برگزار شده بود در ترکیب هیات ۱۶ نفری تنها یک زن حضور داشت.
آژانس خبری پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.