Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29551
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 27 می 2021 - 9:05 |

طالبان به همسایگان افغانستان: اجازه ساخت پایگاه نظامی به امریکایی‌ها ندهید

طالبان به همسایگان افغانستان: اجازه ساخت پایگاه نظامی به امریکایی‌ها ندهید

گروه طالبان به تازگی اعلام کرده که همسایگان افغانستان نباید اجازه‌ی ساخت پایگاه‌های نظامی به امریکایی‌ها بدهند.
ب
ه گزارش آژانس خبری پامیر، گروه طالبان پس از ظهر چهارشنبه(۵ جوزا) در واکنش به شایعاتی مبنی بر ساخت یک پایگاه نظامی امریکا در نقطه‌ی صفری افغانستان-پاکستان، از کشورهای همسایه خواست که اجازه‌ی چنین اقدامی را ندهند.

در اعلامیه طالبان آمده است:«چنین اقدامی اشتباه و بدنامی بزرگ تاریخی خواهد بود که طعنه‌ی آن در تاریخ ثبت می‌شود.»

گروه طالبان همچنان هشدار داده است که اگر همسایگان افغانستان چنین اجازه‌ی را برای امریکایی‌ها بدهند، این گروه سکوت نخواهد کرد.

با این حال، در این اواخر شماری از رسانه‌های داخلی و خارجی به نقل از منابع محلی گزارش‌هایی را نشر کردند که گویا امریکا درحال ساخت یک پایگاه نظامی در آن سوی خط دیورند در منطقه پاراچنار پاکستان است.

بربنیاد این گزارش‌ها، در این پایگاه افراد عادی اجازه رفت و آمد ندارند؛ اما روزانه حدود هشت تا ۱۰ چرخبال نظامی در این منطقه نشست و برخواست دارند.

از سوی هم، به تازگی ضمیر کابلوف نماینده ویژه‌ی روسیه برای افغانستان گفته که مسکو اجازه ساخت پایگاه نظامی را در مناطق سرحدی اوزبیکستان و تاجیکستان نخواهد داد.

کابلوف، حدود دو روز پیش در مصاحبه با روزنامه روسی ایزوستیا گفته بود که تاهنوز هیچ‌گونه درخواست رسمی از سوی امریکا در مورد ایجاد پایگاه‌های نظامی در این کشورها(اوزبیکستان-تاجیکستان) صورت نگرفته و مقام‌های اوزبیکستان و تاجیکستان نیز گفته‌اند که این کار ناممکن است.

به گفته‌ی ضمیر کابلوف، تاجیکستان عضو سازمان پیمان امنیت جمعی است و چنین تصمیم باید توسط این سازمان تایید شود و از جانب دیگر، اوزبیکستان با روسیه مشارکت استراتژیک دارد و ایجاد پایگاه‌های نظامی خارجی در این کشور ممنوع است.
آژانس خبری پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.