Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29224
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 09 می 2021 - 13:59 |

ظریف: وظیفه احیای برجام بر عهده ایالات متحده است

ظریف: وظیفه احیای برجام بر عهده ایالات متحده است

وزیر خارجه ایران در سالروز خروج آمریکا از برجام در سال ۹۷ با انتشار توئیتی گفت جو بایدن رییس جمهوری آمریکا اکنون باید تصمیم بگیرد این کشور به «بی‌قانونی» ادامه خواهد داد یا «پایبند قانون می‌شود».

محمدجواد ظریف شنبه ۱۸ ثور گفت: «این وظیفه بر عهده آمریکاست نه ایران.»

روز گذشته آقای بایدن گفته بود به نظرش ایران در مذاکرات برجام جدی است، اما نمی‌داند این جدیت تا چه حدی است.

یک دیپلمات آمریکایی نیز به رویترز گفته بود توافق هسته‌ای می‌تواند تا چند هفته حاصل شود، اما این موضوع منوط به تصمیم سیاسی ایران است.
آقای ظریف در ادامه گفته است: «در حالی که برای احیای برجام تلاش می‌کنیم لازم است به یاد آوریم که این موضوع چگونه شروع شد. در چنین روزی، دلقک رسوا تعهد آمریکا در چهارچوب برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت را نقض کرد».

اشاره این مقام ایرانی به تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری سابق آمریکا است که با خروج از برجام تحریم‌های سنگینی را علیه ایران وضع کرد. دولت آقای ترامپ در پی توافقی گسترده‌تر با جمهوری اسلامی بود که سیاست‌های منطقه‌ای و برنامه موشکی آن را نیز دربربگیرد، اما تهران مذاکره با واشینگتن را نپذیرفت.

دولت جو بایدن سیاست آقای ترامپ برای «فشار حداکثری» به ایران را «شکست‌خورده» نامیده و می‌گوید که جمهوری اسلامی این مدت به ساخت سلاح هسته‌ای نزدیک‌تر شده است. ایالات متحده در رویکرد تازه خود مذاکرات جدیدی را به شکل غیرمستقیم با ایران آغاز کرده است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.