Thursday, 18 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۳۰ حمل , ۱۴۰۳ - 10 شوال 1445
شناسه خبر : 29331
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 16 می 2021 - 17:14 |

وزارت خارجۀ امریکا: اقلیت‌های مذهبی درافغانستان درمعرض خشونت وکشتار قرار دارند

وزارت خارجۀ امریکا: اقلیت‌های مذهبی درافغانستان درمعرض خشونت وکشتار قرار دارند

وزارت خارجۀ امریکا درگزارشی اعلام کرده است که اقلیت‌های مذهبی از جمله شیعیان وسیک‌ها درافغانستان درمعرض خشونت وکشتار قرار دارند.
این وزارت امروز(یکشنبه، ۲۶ ثور) درگزارشی همزمان با روزجهانی آزادی مذهبی، می‌نویسد درسال‌های اخیر، خشونت‌های هدفمند بر این دواقلیت مذهبی بیشتر شده است.
بنا براین گزارش دستکم ۱۹ حملۀ هدفمند تروریستی بر پیروان مذهب شیعه درجریان سال ۲۰۲۰ میلادی صورت گرفته و تعداد این حمله‌ها درجریان سال ۲۰۱۹ میلادی ۲۰ مورد بوده است.
در این گزارش از حمله بر مراکز آموزشی موعود و کوثر دانش درغرب شهر کابل، زایشگاه برچی وچندین مسجد نام‌برده شده است که شیعیان به گونۀ هدفمند مورد حمله قرارگرفته اند.
در بخشی از این گزارش همچنان از حمله‌های هدفمند برعبادتگاه‌های سیک‌ها و اهل هنود افغانستان یاد آوری شده است که جان ده‌ها تن را گرفته است.
براساس این گزارش، اکثر حمله‌های هدفمند برجمعیت‌های مذهبی از جمله شیعیان وسیک‌ها را درافغانستان شاخۀ خراسان دولت اسلامی( داعش) انجام داده است.
در این گزارش آمده است که علی‌رغم افزایش شمار حمله‌های هدفمند برجمعیت‌های مذهبی درافغانستان دولت تدابیر پیشگیرانه برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی را تشدید نکرده است.
وزارت خارجۀ امریکا این حمله‌ها را زمینه‌ساز مهاجرت دسته‌جمعی اقلیت‌های مذهبی ازجمله سیکها به بیرون از افغانستان عنوان کرده است.
دراین گزارش از دولت افغانستان خواسته شده است که برای محافظت از اقلیت‌های مذهبی دراین کشور تدابیر امنیتی جدی تری روی دست گیرد.
این درحالی است که در ادامۀ حمله‌های هدفمند براقلیت‌های مذهبی درافغانستان هفتۀ پیش یک حملۀ مرگبار تروریستی، دانش‌آموزان مکتب را در غرب شهر کابل هدف قرار داد که دستکم ۸۵ کشته و بیش از ۱۵۰ زخمی برجای گذاشت.
پس از این حملۀ تروریستی، کمیسیون حقوق بشر افغانستان اعلام کرد که جمعیت شیعه – هزارۀ افغانستان درمعرض نسل‌کشی قرار گرفته است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.