Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29133
  پرینتخانه » اخبار جهان, سیاسی تاریخ انتشار : 06 می 2021 - 11:16 |

وزیرخارجۀ امریکا برای نخستین بار به اوکراین رفت

وزیرخارجۀ امریکا برای نخستین بار به اوکراین رفت

“آنتونی بلینکن” وزیر امور خارجه آمریکا برای نخستین بار به اوکراین سفر کرده و هواپیمای وی شب گذشته در فرودگاه بین‌المللی شهر کی‌یف به زمین نشست. بیش از ۳۰ موتر، از جمله با پلاک دیپلماتیک سفارت ایالات متحده، موتر وزیر خارجه آمریکا را اسکورت می‌کردند.

بلینکن قرار است امروز (پنج‌شنبه)، علاوه بر همتای اوکراینی خود، با “ولادیمیر زلنسکی” رئیس جمهوری این کشور نیز دیدار و گفتگو کند. مقامات کی‌یف بعد از تشکیل دولت جو بایدن، تلاش زیادی برای فراهم سازی مقدمات این سفر انجام داده‌اند.

در این رابطه، “دیمیتری کولبا” وزیر امور خارجه اوکراین شب گذشته در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه تلویزیونی سی.ان.ان، با اشاره به اینکه آمریکا مهمترین شریک خارجی این کشور بشمار می‌رود، اعلام کرد که مسئله خرید تسلیحات نظامی جدید از ایالات متحده، در جریان مذاکرات امروز با آنتونی بلینکن در کی‌یف مورد بررسی قرار می‌گیرد. به گفته وی، صحبت بر سر سامانه‌های دفاع ضدهوایی و تجهیزات تیربار مدرن است.

وزیر خارجه اوکراین در پاسخ به سئوال دیگری همچنین از این مسئله که روسیه می‌تواند کل منطقه دریای آزوف را تحت کنترل خود بگیرد، ابراز نگرانی کرد. به عقیده کولبا، طرف روسی به همین دلیل تصمیم گرفته تا ورود کشتی‌های خارجی به بخش‌هایی از آب‌های ساحلی دریای سیاه را تا خزان ممنوع کند که این اقدام، برخلاف قوانین بین المللی در عرصه دریانوردی است.

وی همچنین یادآور شد که دیدار احتمالی روسای جمهوری آمریکا و روسیه، مغایرتی با منافع اوکراین نداشته و مقامات کی‌یف مذاکرات دوجانبه در بالاترین سطح را به نفع حل و فصل مشکلات می‌دانند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.