Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29662
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, اخبار جهان تاریخ انتشار : 30 می 2021 - 16:22 |

ویتنام از شناسایی یک گونه ترکیبی «بسیار خطرناک» کرونا خبر داد

ویتنام از شناسایی یک گونه ترکیبی «بسیار خطرناک» کرونا خبر داد

وزیر صحت ویتنام از شناسایی یک گونه‌ی جدید کرونا در این کشور خبر داد که ترکیبی از گونه‌های جهش‌یافته ثبت‌شده در هند و بریتانیا است که سرعت انتشار آن در هوا بسیار بالا است.

به گزارش ایران‌انترنشنال، نگوین تان لانگ، وزیر صحت ویتنام، روز شنبه(۸ جوزا) در یک جلسه دولتی گفته که این گونه جدید در واقع گونه کرونای ثبت‌شده در هند است، با جهش‌هایی‌که در اصل متعلق به گونه ثبت‌شده در بریتانیا می‌باشد.

او گونه ترکیبی جدید کرونا را «بسیار خطرناک» توصیف کرد.

مقام‌های صحی ویتنام پیش از این، هفت گونه جهش‌یافته کرونا در این کشور شناسایی کرده بودند که چهار گونه آن مربوط به گونه ثبت‌شده در بریتانیا و سه گونه دیگر مربوط به گونه ثبت‌شده در هند بود.

وزیر صحت ویتنام با اشاره به اینکه کشورش به زودی داده‌های ژنومی گونه جدید را منتشر می‌کند، تاکید ورزید که این گونه نسبت به نمونه‌های قبلی سریع‌تر منتقل می‌شود.

در همین حال، سازمان جهانی صحت تاکنون چهار مورد از گونه‌های جهش‌یافته ویروس کرونا، با نام علمی سارس-کوو-۲ را شناسایی کرده است؛ این چهار گونه جهش‌یافته نخستین بار در هند، بریتانیا، آفریقای جنوبی و برزیل شناسایی و ثبت شدند.

ماریا ون کرخووه، مدیر فنی سازمان جهانی صحت در امور کرونا، در پاسخ مکتوب به رویترز گفت:«در حال حاضر ما هنوز گونه گزارش‌شده در ویتنام را ارزیابی نکرده‌ایم.»

او در ادامه افزود:«دفتر ما در ویتنام در حال همکاری با وزارت صحت این کشور است و انتظار داریم به زودی اطلاعات بیشتری کسب کنیم.»

به گفته‌ی او، بر اساس تشخیص کنونی سازمان جهانی صحت، گونه شناسایی‌شده در ویتنام از همان نوعی است که بیشتر به عنوان گونه هندی شناخته می‌شود و احتمالا جهش‌های اضافی داشته است.

با این حال، این مقام سازمان جهانی صحت تاکید کرد، به محض دریافت اطلاعات بیشتر در این زمینه، این اطلاعات را منتشر خواهد کرد.

وزیر صحت ویتنام همچنان در اظهارات روز شنبه خود گفت: دلیل افزایش یکباره شیوع کرونا در مناطق مختلف این کشور در روزهای اخیر احتمالا همین گونه جدید است.

ویتنام با کنترل شدید مرزهای خود و نیز برقراری محدودیت‌ها در داخل این کشور توانسته بود آمار ابتلا و مرگ بر اثر کرونا را بسیار پایین نگاه دارد؛ با این حال به دنبال افزایش شدید شیوع در هفته‌های اخیر، آمار کرونا در این کشور از ابتدا تا کنون شامل حدود هفت‌هزار مبتلا و مجموعا ۴۷ جان‌باخته می‌شود.

بر اساس آمارهای رسمی، بیش از نیمی از مبتلایان مربوط به موج جدید شیوع این ویروس در ویتنام است.

وزارت صحت ویتنام اعلام کرده که دولت این کشور در تلاش است تا ۱۰ میلیون دوز واکسن کرونا در چارچوب طرح کوواکس و همچنان ۲۰ میلیون دوز واکسن‌ فایزر و ۴۰ میلیون دوز واکسن روسی اسپوتنیک‌وی وارد کشور کند.

ویتنام واقع در جنوب شرقی آسیا و دارای حدود ۹۸ میلیون نفر جمعیت، تاکنون ۲/۹ میلیون دوز واکسن کرونا دریافت کرده و هدف این کشور تامین ۱۵۰ میلیون دوز واکسن در سال جاری است.
آژانس خبری پامیر- بین‌الملل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.