Friday, 29 March , 2024
امروز : جمعه, ۱۰ حمل , ۱۴۰۳ - 20 رمضان 1445
شناسه خبر : 29414
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 19 می 2021 - 10:51 |

خلیل‌زاد: اگر طالبان صلح را نپذیرند با تعزیرات بین‌المللی مواجه می‌شوند

خلیل‌زاد: اگر طالبان صلح را نپذیرند با تعزیرات بین‌المللی مواجه می‌شوند

زلمی خلیل‌زاد، نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان می‌گوید در صورتی که گروه طالبان صلح را نپذیرد و در پی گرفتن قدرت از راه نظامی باشد، با مخالفت‌ها و تعزیرات بین‌المللی مواجه می‌شود.

آقای خلیل‌زاد که روز گذشته (سه‌شنبه، ۲۸ ثور) در نشست استماعیه‌ی کمیته‌ی روابط خارجی مجلس نمایندگان امریکا صحبت می‌کرد، گفته است که این گروه دلایلی برای دنبال‌کردن راه‌حلی مبتنی بر پیروزی نظامی ندارد.

او افزوده است که طالبان برای برخورداری از مشروعیت بین‌المللی و خروج نام رهبران‌شان از فهرست‌های سیاه امریکا و سازمان ملل متحد باید راه‌حلی مبتنی بر مذاکره را بپذیرند.

به گفته‌ی نماینده‌ی ویژه‌ی امریکا برای صلح افغانستان، این گروه در پی عادی‌سازی روابط خود با جامعه‌ی بین‌الملل و خارج‌شدن نام‌های رهبرانش از فهرست تحریم‌های امریکا و سازمان ملل متحد است.

در همین حال، او تأکید کرده است که طالبان با پذیرفتن صلح می‌توانند به‌عنوان یک جریان سیاسی مطرح شوند و نیز بخشی از آینده‌ی افغانستان باشند که مورد پذیرش جامعه‌ی جهانی است.

رهبران گروه طالبان از سال‌ها به این طرف زیر تحریم‌ها و تعزیرات سازمان ملل متحد و شماری از اعضای این نهاد قرار دارند. کمیته‌ی تعزیرات شورای امنیت سازمان ملل متحد از سال ۱۹۸۸ میلادی به این طرف تعزیرات این شورا بر طالبان را نظارت می‌کند.

ریاست این کمته را هند بر عهده دارد و ناروی، ایرلند، کنیا و مکزیک نیز عضو آن اند.

گروه طالبان بارها خواستار رفع تحریم‌ها براساس توافق‌نامه‌ی صلح دوحه میان این گروه و امریکا شده است.

دولت افغانستان اما قبلا گفته بود که در رابطه به وضع تحریم بر گروه طالبان و سایر گروه‌های تروریستی از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد با شماری از کشورها از جمله هند که ریاست کمیته‌ی تعزیرات این شورا را به عهده دارد، مصروف رأی‌زنی است.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.