Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 29031
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی, فرهنگی تاریخ انتشار : 03 می 2021 - 11:59 |

دانش: طرف‌های داخلی ومنطقه‌یی در محور طرح صلح حکومت متحد شده وطالبان را به صلح وادار کنند

دانش: طرف‌های داخلی ومنطقه‌یی در محور طرح صلح حکومت متحد شده وطالبان را به صلح وادار کنند

سرور دانش معاون دوم ریاست جمهوری افغانستان می‌گوید که طرف‌های داخلی ومنطقه‌یی در محور طرح صلح حکومت متحد شده و گروه طالبان را به صلح وادار کنند.

آقای دانش امروز(دوشنبه، سیزدهم ثور) در مراسم گرامی‌داشت از روز جهانی آزادی بیان درکابل، می‌گوید حکومت افغانستان در طرح صلح خود ایجاد حکومت مشارکتی صلح را مطرح کرده است، حکومتی که طالبان ساختارسیاسی وقانون اساسی موجود درآن حفظ شده وقدرت، براساس ارادۀ مردم منتقل شود.

آقای دانش می‌افزاید، دراین طرح صلح که رییس جمهور هیچ اصراری برتکمیل دورۀ حکومتش ندارد انتخابات عمومی و ارزش‌های شهروندی اصل قرار گرفته است درحالی که طالبان به ارادۀ مردم پای‌بندی ندارد واز اشتراک درانتخابات می‌ترسد.

به بیان او، صلح اولویت ملی به شمار می‌رود اما ارزش‌های جمهوریت و آزادی بیان نیز از اولویت‌های دیگر حکومت و مردم است. به گفتۀ آقای دانش، ارزش‌های جمهوریت نباید قربانی صلح شود.

معاون دوم ریاست جمهوری با اشاره به دوام خشونت‌های از سوی طالبان می‌گوید که پس از خروج نیروهای خارجی این گروه هیچ بهانۀ‌ مشروعی برای ادامۀ جنگ ندارند. اما به باور او، طالبان به دنبال کسب قدرت هستند و می‌خواهند یک نظام تک‌صدایی را درکشور حاکم کنند.

دانش خاطر نشان می‌سازد که طالبان با دوام خشونت به ویژۀ کشتار خبرنگاران و فعالان مدنی بیش از تر از پیش خود را رسواتر می‌کند.

به بیان او با خروج نیروهای خارجی همزمان با بروز برخی چالش‌های فرصت مناسبی برای بسیج ملی در مبارزه با تروریزم درافغانستان فراهم خواهد شد.

این درحالی است که تا کمتر از پنج ماه دیگر قرار است نیروهای خارجی افغانستان را ترک کنند. دراین گیر ودار چشم‌انداز صلح نیز به دلیل عدم تمایل طالبان برای اشتراک در نشست‌های صلح تیره و تار به نظر می‌رسد.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.