Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29393
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 18 می 2021 - 15:47 |

شفاخانه صدبستر دشت برچی به نام «مریم نورزاد» نام‌گذاری می‌شود

شفاخانه صدبستر دشت برچی به نام «مریم نورزاد» نام‌گذاری می‌شود

همزمان با روز جهانی قابله، وحید مجروح، سرپرست وزارت صحت عامه‌ی کشور می‌گوید که قرار است شفاخانه‌ی صدبستر دشت برچی به نام «قابله مریم» نام‌گذاری شود.

مریم نورزاد و ۲۳ نفر دیگر به‌شمول مادران و نوزادان در ۲۳ ماه ثور سال گذشته در حمله‌ی مهاجمان مسلح بر این شفاخانه، جان‌شان را از دست دادند.

خانواده‌های قربانیان این حمله قبلا خواهان تغییرنام این شفاخانه به نام مریم شده بودند، اما دولت با آن مخالفت کرده بود.

وزارت صحت عامه امروز (سه‌شنبه، ۲۸ ثور) از روز جهانی قابله‌ها با شعار «به استناد ارقام روی قابله‌ها سرمایه‌گذاری کنید»، گرامی‌داشت به عمل آورده است.

آقای مجروح در مراسمی به همین مناسبت، نقش قابله‌ها را در بهبود عرضه خدمات صحی مهم خوانده و گفته است که کارکردهای قابله‌ها و پرستاران که در دورترین ولسوالی‌های کشور کار می‌کنند، قابل قدر است.

مجروح از قابله‌هایی که در راه خدمت به مردم جان‌های‌شان را از دست داده‌اند، به نیکی یاد کرده است.

او گفته است: «کاهش مرگ‌و‌میر مادران و اطفال یکی از دستاوردهای عمده وزارت صحت عامه در دو دهه گذشته می‌باشد. در این دستاورد سکتور صحت، قابله‌ها و نرس‌ها نقش ارزنده داشته‌اند.»

او ضمن تأکید بر حمایت از قابله‌ها، همچنین گفته است که در تلاشند تا زمینه‌ی آموزش را برای ارتقای ظرفیت قابله‌ها فراهم و نیز آمریت قابلگی را به ریاست ارتقا دهند.

سرپرست وزارت صحت عامه در این مراسم، بر رفتار نیک کارمندان صحی به‌ویژه قابله‌ها با مریضان تأکید کرده و گفته است که این امر سبب افزایش اعتماد مردم بر سکتور صحت و داکتر می‌شود.

براساس معلومات وزارت صحت عامه، در حال حاضر ۳۴ هزار قابله در سراسر کشور وجود که از این میان، شش هزار قابله در چارچوب این وزارت فعالیت می‌کنند.

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.