Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29969
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2021 - 8:44 |

امیدواری خطیب مسجدالحرام در عربستان سعودی به پایان جنگ افغانستان

امیدواری خطیب مسجدالحرام در عربستان سعودی به پایان جنگ افغانستان

شیخ عبدالرحمان سدیس خطیب بزرگ مسجدالحرام در عربستان سعودی، خشونت‌های افغانستان ناروا توصیف کرده و از علمای افغانستان و پاکستان خواست که فیصله‌ی اخیرشان را برای پایان دادن به جنگ این کشور عملی کنند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، او در نماز روز جمعه(۲۱ جوزا) در خطبه‌اش، از فیصله مشترک علمای افغانستان و پاکستان استقبال کرده و نتیجه‌ی این کنفرانس را مهم و تاریخی عنوان کرد.

در نشست اخیر علمای افغانستان، پاکستان و عربستان سعودی در شهر مکه، جنگ این کشور(افغانستان) را نامشروع دانسته و بر توقف فوری خشونت‌ها تاکید ورزیدند؛ نشستی‌‌که در مکه کنار مسجدالحرام و کعبه شریف صورت گرفت.

به گفته‌ی خطیب مسجدالحرام، علما نقش مهم در تامین صلح و حل منازعه در افغانستان دارند تا نتایج نشست اخیر را به ثمر برسانند. او همچنان در خطبه‌ی خود بر عملی شدن فیصله‌های علمای افغانستان و پاکستان در راستای تامین صلح و ثبات در افغانستان پافشاری نمود.

خطیب مسجد الحرام همچنان بیان کرد که دین اسلام، مسلمانان را به صلح، ثبات، امنیت و آشتی تشویق می‌کند؛ از تفرقه، اختلاف، درگیری و خلق بحران منع می‌کند و بنابراین، امید می‌رود که جنگ در افغانستان پایان یابد.

شیخ سدیس در خطبه‌اش، صلح و آشتی را بزرگ‌ترین اصول دین اسلام عنوان کرد و به برقراری هرچه زودتر صلح و امنیت در افغانستان تاکید ورزید.

این نخستین نشست مشترک علمای افغانستان و پاکستان بود که به میزبانی عربستان سعودی و همکاری سازمان همکاری‌های اسلامی در شهر مکه برگزار شد.

این نشست در شرایطی برگزار شد که منازعه میان نیروهای امنیتی افغان و جنگ‌جویان گروه طالبان با مرور زمان بیشتر شده و دامنه‌ی خشونت‌ها هم‌اکنون در بیش از ۲۰ ولایت افغانستان توسعه یافته است؛ افزون تلفات دو طرف، غیرنظامیان نیز قربانی این خشونت‌ها شده‌اند.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.