Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 30069
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 16 ژوئن 2021 - 11:35 |

ربانی در ترکیه: برای رسیدن به صلح، بازیگران جهانی و منطقه‌یی به توافق برسند

ربانی در ترکیه: برای رسیدن به صلح، بازیگران جهانی و منطقه‌یی به توافق برسند

صلاح‌الدین ربانی وزیر پیشین وزارت امور خارجه می‌گوید که دست‌یابی به صلح پایدار در افغانستان، مستلزم آن است که بازیگران مهم منطقه‌یی و جهانی در حمایت از صلح پایدار به توافق برسند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، آقای ربانی این اظهارات را روز سه‌شنبه(۲۵ جوزا) در همایش ۲۴همین سال‌گرد«گروه هشت کشور اسلامی درحال توسعه» که در شهر استانبول برگزار شده بود، بیان کرد.

در این نشست، آقای ربانی با ارایه دیدگاه و خط مش حزب جمعیت اسلامی، افزوده که این حزب بر حل منازعات افغانستان از طریق گفت‌وگو تاکید دارد.

صلاح‌الدین ربانی با اشاره به روند گفت‌وگوهای صلح، تصریح نمود که با توجه به آغاز خروج نیروهای خارجی از افغانستان، برای دست‌یابی به یک راه حل مسالمت‌آمیز و پایدار، نقش جامعه جهانی، کشورهای عضو هشت کشور اسلامی درحال توسعه و به ویژه جمهوری ترکیه مهم می‌باشد.

او همچنان بیان کرد:«دست‌یابی به صلح پایدار مستلزم آن است که همه بازیگران مهم منطقه‌ای و جهانی در حمایت از راه حل و صلح پایدار در افغانستان به توافق برسند و این تلاش‌های بین‌المللی باید با تلاش صادقانه در سطح ملی و شکل‌دهی اجماع ملی، پشتیبانی و تقویت شود.»

گروه هشت کشور اسلامی درحال توسعه، ۲۴ سال پیش از امروز احیا شده بود و در سال جاری این گروه به ابتکار حزب رفاه جدید ترکیه در استانبول برگزار گردید.

ایران، ترکیه، پاکستان، بنگلادش، اندونیزیا، مالیزیا، مصر و نیجریه از جمله اعضای گروه اقتصادی کشورهای درحال توسعه می‌باشند و افغانستان تاهنوز عضویت این گروه را به دست نیاورده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.