Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 30491
  پرینتخانه » اخبار افغانستان, سیاسی تاریخ انتشار : 29 ژوئن 2021 - 9:34 |

سخنگوی وزارت خارجه ایران: طالبان بخشی از افغانستان است

سخنگوی وزارت خارجه ایران: طالبان بخشی از افغانستان است

سعید خطیب‌زاده سخنگوی وزارت خارجه ایران می‌گوید که تهران نگران افزایش خشونت‌ها در افغانستان است و این کشور می‌خواهد که گفت‌وگوها میان افغان‌ها را تسهیل کند.

به گزارش آژانس خبری صدای پامیر، سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران، این اظهارات را روز دوشنبه(۷ سرطان) در نشست خبری خود بیان کرد.

او افزود که ایران چندبار میزبان رهبری طالبان در تهران بوده است و تهران تلاش دارد تا گفت‌وگوهای صلح در افغانستان را سهل سازد.

سخنگوی وزارت خارجه‌ی ایران گفت:«پنهان هم نیست که خشونت‌ها در افغانستان بالا گرفته و به وضعیت نگران‌کننده‌ی رسیده، برخی از اقلیت‌های قومی و دینی نیز تحت فشار قرار گرفته‌اند.»

به گفته‌ی سعید خطیب‌زاده، طالبان بخشی از افغانستان است، چه امروز افغانستان و چه آینده‌ی آن؛ اما آن‌ها همه‌ی امروز افغانستان و همه‌ی آینده افغانستان در دولت نخواهد بود.

خطیب‌زاده تصریح کرد که ایران وضعیت در افغانستان را به دقت نظارت می‌کند و در اظهار نظر دربارهه‌ی سقوط احتمالی کابل و یا مسایل مشابهی به آن عجله ندارد.

به گفته‌ی او، چیزی که برای آن‌ها مهم است، حفظ دست‌آوردهای دو دهه‌ی گذشته می‌باشد.

این در حالی است که دولت افغانستان همواره نقش همسایگان به‌ویژه ایران را در تامین صلح و ثبات در این کشور مهم و حیاتی دانسته است و خواستار همکاری‌ها در این زمینه شده است.

افزون براین، عبدالله عبدالله رییس شورای عالی مصالحه‌ی ملی در تازه‌ترین اظهاراتش افزوده که طالبان مانع مذاکرات صلح شده است.

او روز دوشنبه در سخنانی خاطرنشان ساخت که در میز مذاکرات، آن پیشرفتی‌که باید صورت می‌گرفت، انجام نشده است و دلیل آن هم لجاجت طالبان و اتلاف وقت روی مسایل فرعی و خودداری از وارد شدن به مسایل اصلی است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.