Thursday, 25 April , 2024
امروز : پنج شنبه, ۶ ثور , ۱۴۰۳ - 17 شوال 1445
شناسه خبر : 29753
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 01 ژوئن 2021 - 15:09 |

شش میلیون کودک افغان در معرض خطر؛ وزارت کار و امور اجتماعی: یک میلیون کودک معتاد هستند

شش میلیون کودک افغان در معرض خطر؛ وزارت کار و امور اجتماعی: یک میلیون کودک معتاد هستند

وزارت کار و امور اجتماعی، به مناسبت روز جهانی کودک اعلام کرد که بیش از شش میلیون کودک افغان در معرض خطر قرار دارند که از این میان، یک میلیون آن معتاد به مواد مخدر هستند.

به گزارش آژانس خبری پامیر، غلام‌حیدر جیلانی، معین وزارت کار و امور اجتماعی امروز سه‌شنبه(۱۱ جوزا) در مراسم تجلیل از روز کودک کابل افزود که این تعداد کودکان شامل کودکان یتیم، بی‌سرپرست، قربانی جنگ، معتاد به موادمخدر و کودکان درحال انتقال از یک ولایت به ولایت دیگر می‌شوند.

بر اساس اظهارات معین وزارت کار، حدود یک میلیون کودک در افغانستان معتاد به مواد مخدر هستند. او در صحبت‌هایش با استناد به آمار سازمان ملل‌متحد، گفت که از هر ده کودک، هفت کودک با خشونت مواجه‌اند.

به گفته‌ی غلام‌حیدر جیلانی، هم‌اکنون ۷۷ درصد کودکان در کشور لت‌وکوب می‌شوند، ۶۶ درصد آن‌ها رشد فزیکی نکرده و ۳۶ درصد دیگر آن‌ها نیز دچار سوءتغذی هستند.

بر اساس آمارهای این وزارت، نزدیک به ۲۰۰ هزار کودک در افغانستان دارای معلولیت هستند و از هر سه کودک در جاده‌ها، یکی آن‌ها تکدی‌گری می‌کنند.

در همین حال، معین وزارت کار و امور اجتماعی تاکید کرد که این وزارت بیش از ۲۰ سند ملی و بین‌المللی در مورد حقوق کودکان را تطبیق می‌کند و برنامه‌هایی را برای حمایت از کودکان در معرض خطر روی دست دارد.

او همچنان در بخشی از سخنانش خاطرنشان کرد که از یک‌سو افغانستان در بحران جنگ و خشونت قرار دارد و از طرف دیگر، شمار زیادی از کودکان در نتیجه‌ی جنگ مهاجر و در معرض خطرهای جدی‌تری قرار می‌گیرند.

غلام‌حیدر جیلانی با بیان این‌که مردم و نهادهای بین‌المللی همکاری کنند، تاکید ورزید که حکومت افغانستان و به‌ویژه وزارت کار و امور اجتماعی به تنهایی نمی‌تواند به چالش‌های کودکان فایق آید.

با این حال، بر اساس آمارهای ارایه‌شده از سوی وزارت کار و امور اجتماعی، در ۴۹۰ پرورشگاه برای ۲۵ تا ۳۰ هزار کودک خدمات ارایه می‌شود که از این میان، بیش از ۱۰ هزار یتیم در ۶۸ پرورشگاه دولتی و خصوصی نگهداری می‌شوند.

آژانس خبری پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.