Saturday, 20 April , 2024
امروز : شنبه, ۱ ثور , ۱۴۰۳ - 12 شوال 1445
شناسه خبر : 30029
  پرینتخانه » اخبار جهان تاریخ انتشار : 14 ژوئن 2021 - 10:48 |

عراقچی: برای رسیدن به توافق در وین «عجله نداریم»

عراقچی: برای رسیدن به توافق در وین «عجله نداریم»

عباس عراقچی، معاون وزارت خارجه و مسوول تیم مذاکره‌کننده‌ی ایران در وین که با هدف بازگشت کامل ایران و امریکا به برجام در حال انجام است، پس از دور تازه نشست کمیسیون مشترک برجام به صداوسیمای دولتی ایران گفته که تهران برای رسیدن به توافق در وین عجله ندارد.

به گزارش بین‌الملل آژانس خبری صدای پامیر به نقل از بی‌بی‌سی فارسی، آقای عراقچی رسیدن به توافق در دور جدید مذاکرات را هم بعید دانسته و افزوده است:«ما باید یک توافقنامه خوب داشته باشیم، توافقنامه خوب زمانی به‌دست می‌آید که نگرانی‌های مهم ما رفع شوند و اهداف کلیدی ما به‌دست آیند. بدون تحقق این موارد، ما هیچ توافقی نخواهیم کرد.»

معاون وزیر خارجه ایران گفت که از نظر این کشور «توافقنامه‌ای خوب است که الزامات کلیدی و مهم ما در آن وجود داشته باشد و در برگیرندهی مواضعی باشد که ما تاکنون آن‌ها را اعلام کردیم.»

به گفته‌ی عراقچی، تصمیم‌گیری در خصوص توافق بر عهده طرف مقابل است که «تصمیم دشوار» خود را بگیرد و باید به جمهوری اسلامی ایران اطمینان بدهند که آن‌چه در گذشته اتفاق افتاد، در آینده تکرار نخواهد شد، این نکته خیلی اهمیت دارد.

آقای عراقچی همچنان به وضوح بیان کرد:« تا زمانی‌که ضرورت داشته باشد به مذاکره ادامه می‌دهیم و نمی‌توان پیش‌بینی کرد که دور بعدی دور نهایی خواهد بود. ما تعداد دورهای مذاکرات را نمی‌شماریم بلکه منافع خود را می‌شماریم.»

شمین دور مذاکرات برای احیای توافق هسته‌ای ایران و قدرت‌های جهانی از روز شنبه هفته جاری در وین از سر گرفته شده است.

پس از دور اول مذاکرات، نماینده روسیه در بیانیه‌ای گفت که نهایی کردن متن جاری نیازمند چند هفته تلاش است.

با این حال، در پایان دور پنجم این مذاکرات که با حضور غیرمستقیم امریکا برگزار می‌شود، نماینده اتحادیه اروپا ابراز اطمینان کرده بود که در این دور طرف ها به نتیجه خواهند رسید؛ هدف مذاکرات بازگشت امریکا به این توافق و ازسرگیری پایبندی ایران به تعهداتش است.

در این مذاکرات نمایندگان بریتانیا، آلمان، روسیه، فرانسه، چین و ایران با هم گفت‌وگو می‌کنند.

نمایندگان امریکا به‌طور غیرمستقیم در این مذاکرات حضور دارند، چون رهبر ایران گفت‌وگوی مستقیم با امریکا را منع کرده است. مقام‌های امریکایی در هوتلی روبه‌روی محل مذاکرات اقامت دارند.

به گزارش رویترز، نماینده اتحادیه اروپا در این مذاکرات آن را «فشرده» توصیف کرد و آلمان خواستار پیشرفت سریع شد.

سخنگوی اتحادیه اروپا در بیانیه‌یی گفته است:«ما درحال پیشرفت هستیم اما مذاکرات فشرده است و شماری از مسایل از جمله چگونگی اجرای مراحل توافق باقی است.»

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.