Friday, 19 April , 2024
امروز : جمعه, ۳۱ حمل , ۱۴۰۳ - 11 شوال 1445
شناسه خبر : 29972
  پرینتخانه » اجتماعی, اخبار افغانستان تاریخ انتشار : 13 ژوئن 2021 - 9:21 |

مافیای موادمخدر در قلب حکومت غنی

مافیای موادمخدر در قلب حکومت غنی

به تازگی، یک مشاور پیشین محمداشرف غنی رییس‌جمهوری کشور از سوی مرکز عدلی و قضایی مبارزه علیه مسکرات و موادمخدر در پیوند به قاچاق موادمخدر به ۲۴ سال زندان محکوم شده است.

روزنامه هشت صبح، امروز یک‌شنبه(۲۳ جوزا) در یک گزارش تحقیقی تازه گفته که مختار رشیدی مشاور حل منازعات مردمی رییس‌جمهور غنی که ریاست یک شبکه موادمخدر را به عهده داشته است.

براساس معلومات روزنامه هشت صبح، شبکه تحت کنترل رشیدی، موادمخدر نوع شیشه را به کشورهای اروپایی و عربی قاچاق می‌کرد؛ افراد وابسته به رشیدی نخست بسته‌های رخت را با شیشه ملوث و سپس آن را از طریق بندر کراچی به دیگر کشورها انتقال می‌دادند.

در گزارش تحقیقی این روزنامه همچنان تصریح شده که پس از شست‌وشوی رخت‌ها، شیشه مورد نظر از آن دوباره به حالت اولیه به دست می‌آمد و بعد به فروش می‌رسید.

در اوایل جوزای سال جاری، ارگ ریاست‌جمهوری، ده مشاور را همراه با تشکیلات‌شان برکنار کردند که مختار رشیدی شامل آن نیز می‌شد.

قضیه از کجا شکل گرفت؟

در بیست‌وچهارم جدی ۱۳۹۹، یک موتر نوع «۳۰۳» حامل رخت به وزن یک هزار و ۱۹۷ کیلوگرام حین ورود به قندهار در ساحه «پل‌باغ»، از مربوطات حوزه هشتم امنیتی قندهار، ضبط شد. این محموله ۲۰۲ بسته رخت را حمل می‌کرد که در هرات خریداری و سپس وارد نیمروز شده بود. اعضای شبکه قاچاق مواد در آن‌جا، رخت‌ها را با مواد مخدر نوع شیشه که به «مت آمفتامین» شهرت جهانی دارد، ملوث کرده بودند. بدین ترتیب این مواد در میان رخت جای گرفته و قاچاق آن برای اعضای گروه مافیا به مراتب راحت‌تر شده بود. این رخت‌ها اما در قندهار به دست نیروهای امنیتی افتاد و راننده نیز بازداشت شد. پس از نمونه‌گیری و بررسی‌ها، مشخص شد که ۲۰۲ بسته رخت سفید با بیش از ۱۳۸ کیلوگرام مواد مخدر نوع «مت آمفتامین یا شیشه» ملوث شده است. این مقدار شیشه پس از شست‌وشوی همه بسته‌های رخت توسط مواد الکولی، به همان شکل اولیه به دست آمد. بدین ترتیب روند تحقیق در مورد یک گروه مافیایی مواد مخدر از همین نقطه کلید خورد.

در ادامه، این قضیه با بازداشت راننده موتر، زیر تعقیب نیروهای کشفی قرار گرفت. در چهارم حوت، فردی در هرات گرفتار شد که با همین شبکه مافیایی ربط داشت. بررسی‌ها هم‌چنان ادامه یافت و در دوازدهم حوت، چهار عضو این شبکه که در موتر «فیلدر» سرخ پلیت قندهار، برای خروج از این ولایت تلاش داشتند، بازداشت شدند. یک روز پس از آن، دو فرد دیگر در موتر نوع «لکسس» سفید که نمبر‌پلیت نیز نداشت و از هرات به سمت قندهار می‌رفتند، در ساحه «دروازه میر‌داوود» قندهار بازداشت شدند.

بدین ترتیب رییس این شبکه قاچاق مواد مخدر جایگاهش را در خطر دیده و برای خروج از کابل تلاش کرده است. مقصد بعدی او دُبی، پایتخت امارات متحده عربی، بود. در شانزدهم حوت سال گذشته زمانی‌ که رییس شبکه برای خروج از کشور تلاش می‌کرد، در ترمینال وی‌آی‌پی میدان هوایی حامد کرزی از سوی نیروهای کشفی بازداشت شد؛ شخصی به نام حاجی مختار رشیدی، مشاور امور حل منازعات مردمی رییس جمهور غنی. در جریان دادگاه، اتهامات بر رشیدی و هفت عضو این گروه سنگین خوانده شد، به خصوص در مورد دو فرد دیگر که سابقه بازداشت را نیز داشته‌اند؛ بازداشت به دلیل انتقال ۳۰ کیلوگرام هیرویین.

بر‌اساس معلومات، مشاور امور حل منازعات مردمی رییس جمهور مسوولیت رهبری و کنترل این شبکه قاچاق مواد مخدر را عهده‌دار بوده است؛ موضوعی که او در جریان محکمه نپذیرفت‌، اما شواهد علیه او موجود بوده است. بدین ترتیب این گروه هشت‌ نفری، مواد نوع «شیشه» را از افغانستان به کشورهای اروپایی و عربی قاچاق می‌کرد‌. در این میان، اعضای این گروه در قاچاق برخی از مواد ممنوعه دیگر، از جمله «سیماب سرخ» نیز دست داشته‌اند. بر‌اساس تحقیقات، چهار عضو این گروه در گذشته در ساحه «عجمان» دُبی خانه کرایه‌ گرفته‌اند و در بیست‌وپنجم سرطان سال گذشته با ۱۵ کیلوگرام شیشه بازداشت شده‌ بودند.

در نتیجه تحقیق نهادهای مسوول مشخص شده است که این شبکه در این مدت توسط مختار رشیدی، مشاور سابق امور حل منازعات مردمی رییس جمهور غنی، رهبری شده است. او از طریق یک فرد زیر دستش و به کمک دو فرد دیگر، شبکه‌اش را کنترل و هدایت کرده است. شبکه زیر کنترل مختار رشیدی، مواد مخدر نوع شیشه را از طریق بنادر کراچی و چابهار به کشورهای دیگر قاچاق می‌کرد‌. بر‌اساس تحقیقات، بسته‌های رخت با مواد نوع شیشه ملوث و سپس از طریق بندر کراچی، به کشورهای خارجی فرستاده می‌شد. بخش دیگر از این مواد نیز با آب انار مخلوط شده و در ادامه از طریق بندر چابهار به عربستان انتقال می‌یافت.

شیشه در سطح جهانی به مت آمفتامین شهرت دارد. این ماده بخشی از ماده مخدره و نوعی از مواد محرک است که سرعت عملکرد مغز و سیستم عصبی مرکزی را افزایش می‌دهد. شیشه در سه شکل قرص، روغنی و پودر تولید می‌شود و قابلیت حل در مایعات را دارد. بدین ترتیب شیشه بخشی از مواد مخدره روان‌گردان است که بر افکار، احساسات و رفتارها تاثیر می‌گذارد. گفتنی است که این ماده در افغانستان برای بار اول در سال ۲۰۰۸ میلادی در هلمند کشف شد. هرچند ماده مخدره شیشه در اوایل کم‌تر یافت می‌شد، اما در حال حاضر افغانستان یکی از تولید‌کننده‌گان آن شمرده می‌شود.
مختار رشیدی کیست و قانون در مورد او چه تصمیم گرفت؟

حاجی مختار رشیدی، باشنده قندهار است. او در انتخابات شورای ولایتی ۱۳۹۳ با کسب حدود ۱۳ هزار رای به عنوان عضو شورای ولایتی قندهار انتخاب شد. سرانجام در چهاردهم حمل ۱۳۹۶، ریاست جمهوری اعلام که او در بست مافوق رتبه به عنوان مشاور رییس جمهور در امور حل منازعات مردی تعیین شده است. بدین ترتیب مختار رشیدی برای حدود چهار سال به عنوان مشاور رییس جمهور غنی کار کرده است.

آژانس خبری صدای پامیر- کابل

به اشتراک بگذارید
تعداد دیدگاه : 0
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا دروغ باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.